lördag 23 oktober 2010

Bacon & vispgrädde - en frukostblogg






Även om det är lördag kan man inte ligga och dra sig till middag! Vafalls? Var det Luther som ropade? Närå! En utlovad frukostbuffé på Café Sandhem i Vä!

Och det var en buffé som heter duga! Och ett sällskap som heter duga! Nästan hela klanen Kress! Stefan! Marie med sonen Alexander! Bruno och kusin Lotta! Jag och Anton fick ersätta bangaren Björn i en riktig familjetillställning!

Jag börjar lära mig bufféätandets ädla konst! Där det gäller att frossa så mycket som bara är möjligt! Jag började med en tallrik "kallskuret": korv, skinka, lax, rostbiff, krämig ost, kalla köttbullar, rödbetssallad, ägg....! Följt av en tallrik varmrätter: kycklingfilé, varma köttbullar, prinskorv, stekt potatis, bacon, stekt ägg....! Följt av en tallrik fruktyoghurt! Följt av ett antal tallrikar pannkaka med sylt och nyvispad grädde! Och x antal koppar kaffe! Lille store Alle visade hur en riktig man knaprar bacon och pannkakor med grädde!

Det var hur mysigt som helst där vi satt på ett litet långbord med tända ljus! Det kändes mer som ett julbord än en frukost! Även pratet var mysigt och trevligt! Trots att vi ofta kom in på djupa och allvarliga diskussioner om vänskaps- och familjeförhållanden, psykvård m.m.! Hur man förhåller sig till andra människor helt enkelt!

Vi kom såklart även in på musik! Närmare bestämt Burzum! Marie tyckte att ångesten i den musiken gav negativa vibbar! Jag kommenterade avsnittet av Kobra jag såg inatt och som handlade om Wagner! Om hur t.o.m. en, i och för sig persona non grata, i klanen menade att Wagners musik "väckte upp de mörkaste sidorna hos människor"! Jag kan förstå resonemanget! Men tycker att musik, och all form av konst, ska tillåtas att lyfta fram exakt alla aspekter av människosjälen! Från första början av programmet tänkte jag på Christofer Johnsson och mitt absoluta älsklingsband Therion! Och vilka dyker upp som "Sveriges mest Wagner-älskande metalband"? Jajemen! Therion och en kortklippt Christofer! När jag skriver detta gör jag det till de symfoniska tonerna av Therions storslagna Live in Miscolc! Där de gör en hel del Wagner!

Marie menade att man inte bör lyssna på depressiv musik när man mår dåligt! Jag höll delvis med! Med det klassiska konstaterandet att folk som är olyckligt kära lyssnar på Love hurts o.dyl. när de i själva verket borde lyssna på Eddie Meduzas Fruntimmer sa en ha å knulla mä! Jag vet inte om hon riktigt höll med....! ;-)

Jag hade lovat Lolla att vi skulle ses på badet kl. 13! Eftersom vi påbörjade frukosten 9.30 borde vi ha gott om tid! Men när vi satt på cafét och snackade och hade som trevligast kollade jag på klockan: exakt 13.00! Vi blev nästan chockade! Tack kära vänner för en verkligt trevlig frukost! Eller snarare smörgåsbord!

Behöver jag säga att jag var för proppmätt för att simma? Jag satt och snackade med Lolla i bastu, badstol och bubbelpool istället! Om mormonerna, facklig anslutning, MC-kultur, åldersnojor och gubbsjuka! Gott & blandat!

Det var dock skönt att promenera hem! En sån där riktigt härlig, småsolig, ljummen höstdag! Inatt är det riktig fullmåne! Då ska jag ut på fältet! Bark at the moon!

2 kommentarer:

magda sa...

Vilken absolut underbar och skön tillställning! Lyckliga du/ni!

Caligula sa...

Det var det verkligen, Magda! Sånt man blir glad och lycklig av! Och som man kan göra spontant bara så där! :-D