torsdag 14 oktober 2010

Uppvaknande


Törnrosa, Lilla Videung, Lille Nemo... mina senaste blogginlägg är prydda av sött sovande varelser. Även detta. För kanske första gången kan jag känna uppriktig sympati för Statsministern. Vi är många som är riktigt trötta just nu. Reinfeldt kallade ju oss svenskar Det sovande folket i sin bok. Nu är han själv verkligt folklig. Men du får sova din Törnrosa-sömn, Fredrik! Gärna i hundra år!

När jag kom till jobbet imorse var jag riktigt trött och hängig. Rädd att bli lättirriterad. I arbetsrummet sa jag till mina kollegor Therese och Anita att det åtminstone var trevligt att mötas av såna gulliga personer som de. Det blev de glada för och var nog inte vana att höra på jobbet. Trots att det är sant. Första lektionen blev bästa tänkbara. Samhällskunskap (som jag haft hela veckan). Ett litet fåtal snälla och lugna killar. Som dessutom jobbade på med sina uppgifter. Jag fick tid både att hjälpa dem och rätta deras uppgifter tillsammans med dem. Saken blev inte sämre av att en av rockkillarna hade en laptop med sig och spelade mysig musik på låg och behaglig nivå. Självfallet hanns det med lite musiksnack också.

Sen hade jag en längre paus och passade på att gå till arbetsförmedlingen. Det kändes som riktigt härligt vårväder. Solsken och blå himmel. Jag kollade upp reseersättningsmöjligheter till min praktikplats på Statarmuseet. Det kan jag få. Om resorna överstiger 600 kronor i månaden. Men de 600 får jag själv stå för. Det tycker de är rimligt för en fas 3-are. Jaja, jag köper månadskort för hela Skåne och får åtminstone några hundra tillbaka.

När jag gick hem från jobbet kände jag mig ovanligt pigg och glad. Direkt energisk. Tänkte att jag rentav skulle gymma lite innan badet på kvällen. Det hann jag inte med. Men promenad dit och hem. Vilket innebär att jag promenerade c:a tre timmar idag. Känns som en bra start för en som vaknade ur en vinterdvala. Imorgon blir det däremot gym. Det har jag bestämt med Stefan. Och bastu / bad efteråt med Lolla. Ikväll blev det bara bastu och bad. Vilket inte är så bara. I måndags höll jag på att somna under samma aktiviteter.

Vädret var som sagt strålande. Och nu är höstfärgerna riktigt fina. Röda trädkronor. Liksom solnedgången när jag gick till badet. När jag gick hem i mörkret kändes luften klar och härlig. Och jag var riktigt energisk. Detta bådar bra. Jag vaknar när Zzztatsministern somnar!

Inga kommentarer: