fredag 15 oktober 2010

Frostig fredag: Rockweekend, kottar, Bodström m.m.


Ser ut som frost ute. Då var det ju passande att jag inledde denna fredag med Celtic Frost. Pigg som fan trots att jag inte sovit många timmar. Gymmet vid 14. Gott om tid att dricka kaffe innan. Och blogga!

Två musikaliska nyheter kom i veckan. Som jag bara gått och väntat på:

* Dungen kommer till Malmö! Till Inkonst i december! Har aldrig sett dem och förväntar mig ren magi!

* Rockweekend är begärda i konkurs. Av Expressen. För annonser plus inkassokostnader för uteblivna skulder etc. Festivalens arrangörsbolag Metal World har även skulder till en massa andra. Som sagt väntade jag bara på det hela. Har jag väl vunnit en livstidsbiljett till en festival med riktigt bra musik ska det så klart gå åt helvete. Men den går kanske att byta mot en till Hultsfredsfestivalen?

Vilhelm Mobergs De knutna händerna höll mig vaken till fyra inatt. Adolf i Ulvaskogs son Erik lämnade gården och flyttade till stan och tjänade pengar på affärer. Under första världskrigets kristider blev folk i stugorna tvungna att elda med grankottar. På denna affärsidé tjänade Erik flis (där fick jag nästan till det!). Men efter kriget skrattade folk åt kotteldandet. Många vagnslaster kottar fick dumpas i sjön. Erik var skuldsatt upp över öronen. Nu dög far på gården igen. Sonen lipade och beklagade sig över sin "otur". Att han hade två val: finkan eller en kula för tinningen. Faderskänslorna utnyttjades till maximum. Som om inte detta var nog hade han mage att stjäla från far sin på natten. Farsgubben var hård: om han skulle få ekonomisk hjälp skulle han göra rätt för sig. Och absolut inte använda pengarna till affärer. Vilket knappast var vad Erik ville höra....

Denna sedelärande historia är inte riktad mot Martinus på Rockweekend. Frostiga Hellsingland ligger på andra sidan Polcirkeln och jag har inte ett dugg koll på de ekonomiska turerna som ältats i oändlighet. Men Adolf (i Ulvaskog, inte Han med mustaschen) har rätt: ekonomiska spekulationer är vådligt!

Aftonblaskan och morgonkaffe hör ihop.

Thomas Bodström tycks hoppa av riksdagen "för barnens skull" på andra sidan pölen. Stackarn som inte får ta ledigt. Jag har länge önskat honom långledigt. Som jag skrev i ett blogginlägg för ett tag sen:

"Thomas Bodström. Den slätrakade slisken. Ministergossen som vuxit upp med silversked i mun. Pentagon-lakejen som våldtagit den personliga integriteten genom övervakning, tjuvläsning, tjuvlyssning, frusit svenska medborgares tillgångar och skapat Storebrorssamhället (han tycks själv tycka att "Bodströmsamhället" är ett coolt uttryck). Lyckligtvis ska han flytta till USA efter valet. (Jag tycker synd om jänkarna som redan har allt för många `Bodströmar´.) Jag är ingen större fan av Mona Sahlin. Men i jämförelse med Bodström är det fan i mig sexigt att rösta på Mona."

Försörjning lär han ju ha. Fortsatta profiter på barnen genom Pysslingen? Eller fortsätta skriva deckare som på sin höjd säljer på namnet? Typ. Han har ju många järn i elden. För min del får han röka på hur mycket han vill. Och ta hand om kottarna.

RockweekendsSkuldbergVäxer



JagHopparAvRiksdagen

Inga kommentarer: