söndag 10 oktober 2010

Törnrosa


Rykande soppa, rykande kaffe, ihopkurad i täcket i sängen.... Varför får Mumintrollen gå i ide vid denna tiden och inte jag?

Trevligt att öppna en chokladask. Cloetta minichoklad med blåbär och lingon. Ingår i "Den Officiella Bröllopsserien", men hoppas det är OK för mig att äta ändå.

Det är alltid vemodigt när man åkt rockkryssning och det är över. Som med festival. Fast nu går det ännu snabbare. Allt blir så intensivt. Sweden Rock-kryssningen ska få ett eget blogginlägg snart. Så kul var det. Såklart.

Vi åkte hem från Stockholm igår efter en natt i vandrarhem och en avskedsafton med öl och mat i Gamla Stan. Resan hem gick smidigt. Inte nio timmar stående i Osby som sist. Men jag var trött som ett djur under hemresan. Och väl hemma. Smått deppig och ont i magen. Trötthet, vemod och stress. Jag har sovit extremt mycket, även idag. Intensivt partande och oregelbunden sömn tar på krafterna för en gammal man. Annars får jag skylla på att vi bodde på nionde våningen på båten och sprang i en massa trappor, haha.

Sovit en massa och drömt en massa. På lördagskvällen tände jag ett svart ljus i min höstmörka lägenhet och lyssnade på nattsvart musik. Som låten nedan. Eller Selma Lagerlöf som femtio år gammal talbok. "Osynliga länkar". Vackra små sagor om döden och fattiga och ensamma människor. Trösterikt? Tja, har man ingen som kramar en så. Det hade jag däremot på kryssningen.

Jag bryter en trend och avslutar inte med en Ronnie James Dio-låt. Han hyllades på båten. Istället blir det en av kryssningens stora höjdpunkter: Tiamats "The Sleeping Beauty". Drömmar gör livet lite värt att leva ändå. Och kramar. Och rockkryssningar. Annars kan man gott somna ifrån allt.

TiamatTheSleepingBeauty



Alone I sit, I wonder why
You dream of love and so do I
But in your sleep you cannot see
This pain which is always haunting me
What I need I'll never feel
This world is for me unreal
So I drink to darkness with a candle lit
And through the whole night alone I sit

The sleeping beauty
She stops the bleeding
She stops the bleeding in my soul
She is fresh air in this stinking world

The more I drink, the more I see
That suicide could be the key
To the place called paradise
Where pain not dwells, not hate nor lies
But if I look beyond all this
I reckon something I would surely miss
Because in my dreams I rule my life
And the sleeping beauty is my wife

The sleeping beauty
She stops the bleeding
She stops the bleeding in my soul
She is fresh air in this stinking world

Inga kommentarer: