torsdag 31 mars 2011

Kverulantens klagan (Kometen kommer)



Droppen urholkar stenen. Utnötningseffekten är djävulskt effektiv. En bil behöver inte bli gammal för att rosta. Ett fint trähus blir till slut ett gammalt ruckel.

Fas 3-are och gammal ungkarl. Det känns ganska "naturligt" att ge upp. "Inse" att man varken är attraktiv på arbets- eller kärleksmarknaden. Man orkar inte mer till slut. Varken söka jobb eller kärlek. Man är inte "het" längre.

Man orkar inte engagera sig politiskt och socialt. Tröstäta. Tröstsova. Tröstskita. Taskigt självförtroende, taskig ekonomi och taskig hälsa är "naturliga" tasksparkar på den som ligger. Eller inte ligger. Eller inte arbetar. Bara parasiterar och tär. Inte "vill ta tag i sitt liv". Typ paketpris: skitjobb, skitpartner och IKEA-kort på skitmöbler. Gå i väggen. Gräla på familjen. Aldrig finna ro.

Aldrig bli som ni....


Detta blir väl stämplat som en patetisk tycka synd om-blogg i raden. Men innerst inne är jag varken uppgiven eller bitter.

En rostig gammal granat från ett bortglömt krig kan brisera. En vulkan kan erupera. Jag är en tsunami. Jag är en härdsmälta. Kundalini-kraften ligger latent och Krakataus utbrott är bara en tidsfråga. Kontinentalplattorna gnider, skaver och skapar friktioner. En gnista kan tända en präriebrand. Själv är jag en brinnande komet i riktning mot jorden. Som min stora blogg-förebild August Strindberg skrev i ett av sina brev: Min eld är den största!

It's better to burn out than fade away...

4 kommentarer:

magda sa...

... och till allt det är du en skön skribent! Jag älskar hur du ibland lyckas bända orden!

Ladyintuitionstardust sa...

Håller med föregående kommentator, du skriver jättebra:)
Och naturligtvis visste jag innan "vändningen" i ditt blogginlägg att du inte alls var uppgiven utan bara bidar din tid;)

I väntan på "The time has come", självklart.

Lilla gumman. sa...

"Tröstskita" måste vara dagens ord!

Caligula sa...

Tack! Det värmde verkligen att höra! Just ni tre är de vars bloggar jag själv läser regelbundet! Plus nån politisk blogg som ju inte är lika personligt! ♥ ♥ ♥

Fast jag kan verkligen vara uppgiven... fråga Magda som följt mig hela tiden... (men sånt brukar gå över)!

"Tröstskita" blev jag faktiskt själv nöjd över! Borde även fina flickor kunna göra! :-)