tisdag 1 mars 2011

Nu spelar Vårens ljumma vind!


Nu spelar vårens ljumma vind i myrens gula starr....

Käraste vänner! Nu är det mars! Den första vårmånaden! Då man helt plötsligt kan sitta med bar överkropp på balkongen och lapa sol!

Enligt Bondepraktikans månghundraåriga empiri började våren rent av 25 februari! Märkte Ni det?! Näväl, så här säger samma Bondepraktika om månaden mars (tack, Anna!):

"I Mars månad skall man sig ofta tvätta och bada,
och är godt att bruka söt drick, som mjöd och annat sådant,
men vakta dig väl för kall drick."


Mjöd är ju skitäckligt! Men säsongens Brämhults, Nyskördade Clementiner, är sött och gött! I solen på balkongen vill man självfallet ha en iskall drick (hick!)!

Mor, nu är våren kommen, mor!
Nu får vi gå utan strumpor och skor!


Jag köpte både strumpor och skor idag.... Känns dessutom som att de ska komma väl till pass ett tag till.... I synnerhet som jag snart är på väg till Norrland....

Vårkänslorna drabbar mig helt plötsligt! Och lämnar mig lika snart.... Svarta ballader med Sofia Karlsson är världens bästa vintriga tröstskiva. Känns som att det aldrig blir läge att plocka bort den från mobilen. Mys-tiskt att bli tröstad av kol(ar)svarta Dan Andersson-sånger. Men det är det bästa.....

Jag har tänkt att alla jagande åren
Som har dödat det jag älskat, som har stulit vad jag fått
Skulle lära mig en visa om våren
Som har bott hos mig och bländat mig och gått....


Så här svart ville jag ju inte avsluta en blogg om Våren... förlåt....

Men härlig, härlig våren kom vart år i rosor klädd
Fast sorgens skymning sökte oss och blekte kindens färg....


.... eller.... ja.....

2 kommentarer:

Jennie Nordin sa...

Hej,
det var jättefin bild på tussilagon. Skulle det vara ok för dig att jag använder den bilden i ett bildspel i en minnesgudstjänst?

Du kan nå mig via hemsidan www.svenskakyrkan.se/ostersund under fliken personal.
Mvh Jennie Nordin

Caligula sa...

Hej Jenny! Visst är den fin? Jag har själv knyckt den på nätet. Gör det du med. Kram! :-)