söndag 22 september 2013

Hata höstdepp 1 - Naturen

Höstdagjämningen har infallit. Dagarna blir kortare och nätterna längre. Nu infaller tiden då jag vet med mig att jag får alldeles för lite sol och ljus. Och energin och euforin jag får från ljus och sol. Idag har det verkligen känts som riktig höst. Högtrycket blev till höstmörker över en natt. Men jag tänker vägra höstdeppet i år. Lika bra att ta tjuren vid hornen direkt. Jag trotsade den gråtrista himlen, småblåst och småregn. Bytte jeansjackan mot mockajackan och gav mig ut på mitt lilla naturområde. Ängar och hagar. Sjö och vass. Björnbär och tistlar. Sten och bok. Näckrosor och mull. Svamp på stockar och stubbar. En röd-grön röra. Min sagoskog. Som ännu sjuder av längtande liv. Som jag tidigare sagt: naturen framkallar alla möjliga känslor, men man mår alltid bra av den. Höstdagjämningen har infallit. Välkommen höst!

Inga kommentarer: