onsdag 4 september 2013

Niga som en piga?

Varje vecka ska jag besöka "jobbrummet" på Arbetsförmedlingen. Ett litet rum med utannonserade jobb på väggarna. Jag ska minsann inte bara söka inom mitt eget yrke och utbildning. Trots att tidigare "okvalificerade" yrken som lokalvård eller restaurangtjänst äntligen har fått lite värdighet och status och förutsätter utbildning eller erfarenhet. Men jag tittar mig omkring. Och - Titta! Man kan kanske bli hembiträde?! Det var längesen jag såg en annons om sådant. Jag är van att de är från 1920-talet och ställer krav på att den arbetssökande ska vara "kristlig", "skötsam", "ogift" etc. Men kanske man skulle söka ändå? Kristlig vette satan, men ogift är jag ju och jag svär att inte "ta emot herrbesök". Får man sova i en liten kammare? Ska man kalla sig piga fastän man är man? Ska man niga eller bocka inför herrskapet? Är man du med barna? Kommer herrn i huset att tafsa på en när han kommer onykter hem? Ska jag själv bekosta hätta och förkläde? Hur blir det med min dammallergi? Och vilken fackförening ska jag tillhöra? Eller är slika allt för ogudaktiga för en tjänst? Ja, vad ska en stackars fattig pojke göra???!!

Inga kommentarer: