onsdag 23 september 2009

Doomedagssekt



Det finns få personer man kan prata riktig musik med. På Facebook dillar folk om att Bullet, Svea Rikes mest överskattade band, är bättre än AC/DC (!).... Så det var en befrielse när jag, Björn, Magne och broder Daniel, Apokalypsens Fyra Ryttare, länkade och diskuterade anständig musik där igår. Och den tysk-blekingska vampyrnannyn Jenny icke att förglömma. Inte minst funeral doom som Ahab, Nortt, Evoken, Pantheist och Shape of Despair. Eller sagolik gothic metal som Draconian. Eller vacker släpdoom som Isole. Eller wunderschön black metal som Wolves In The Throne Room.... Skåda mörkret! Doomedagen är nära!

Nu lyssnar jag på mer rockig klassisk doom i form av Trouble. Laddar inför lördag och hittar lämpligt nog en liveplatta från 2009 på Spotify. Candlemass live med Rob Lowe innan dess. Kan bara konstatera att det är den bästa sångare de haft. Blev paff när jag såg honom med Candlemass på KB för nästan exakt två år sen. Medan Messiah tar i ända från tårna, genom den gigantiska diafragman och ut i de spretande fingrarna så står Lowe bara där, vänder ut ögonvitorna och tar såna djävulska toner! Jag älskar Texas skamheter Solitude Aeternus oxå, även där sjunger Lowe som en gud (väldigt mycket åt Candlemass för de som lyckats missa)! SA som förband till en Candlemass-spelning med Johan Langqvist där hela "Epicus Doomicus Metallicus" framförs skulle vara drömmen! Helst om man satt på Messiahs axlar i publiken! Lördagen blir tung även utan Messiahs doomdans! Vi blir ett gäng som träffas innan i Malmö och det ska bli riktigt kul!

Men vad gör jag? Håller jag på att bli GLAD och POSITIV! Får nog ta och slänga på Ahabs nya platta tror jag....! \m/

2 kommentarer:

Anonym sa...

trevligt att nämnas som enda tjej...

Caligula sa...

Tjejer har inte så bra musiksmak! Men det har knappt några killar heller! ;-D