fredag 18 september 2009

Snusklärare och fusklärare

Har som daglig rutin att slökolla på Aftonbladets nätblaska. Självfallet reagerar jag när jag läser att "religionsläraren Martin har raggat på en 15-åring på Facebook". Pust! Pez! Det var inte jag! Det var en engelsk kvinnlig lärare som var ett par år äldre än jag. Är det bara kvinnliga lärare som har sexförhållanden med minderåriga elever? Det är ju enbart de som uppmärksammas. Ganska talande exempel på en sexistisk attityd i media.

Sen läste jag en rubrik om att en lärare hjälpt eleverna att fuska på ett prov och att polisen kom och tog honom. "Har Björklund redan hunnit så långt?" tänkte jag. Men det var en amerikansk lärare som hjälpt eleverna att fuska på ett standardprov och fick finka.

Jag tänker varken gå in på psykologi eller yrkesetik här. Självfallet reagerar jag om någon på både snusklärare och fusklärare. Såna har inte i skolan att göra. Men jag tycker att det är både snuskigt och oetiskt att hänga ut både dessa och eleverna i fråga i media. Sånt ska skötas diskret på plats. Och varför i helvete blåsa upp sånt i svensk media när det händer i den anglosaxiska sfären av vårt klot?

Nu har det gått en månad av den nya terminen. Hur går det efter alla nerskärningar på skolpersonal? Detta om något borde uppmärksammas. Löpande. Det är mycket viktigare att följa än Klass 9A. Det gäller naturligtvis också förskola, dagis och annan barnomsorg. Behöver jag tillägga att högre lärartäthet förebygger fusk och sexuellt utnyttjande?

Inga kommentarer: