onsdag 2 september 2009

Panic pandemic of pigs

Eva-Lis Sirén, ordförande i Lärarförbundet, kräver att karensdagen för lärare avskaffas. Med svininfluensan som motiv:

"Regeringen måste gå snabbt fram i detta och göra det möjligt för arbetsgivarna att göra undantag från karensdagen för att ingen lärare från förskola och skola ska kunna tveka av ekonomiska skäl att stanna hemma om man känner sig krasslig."

Gott så. Men varför spinna på grissjukan? Varför inte ha det som ett principiellt anständighetskrav att de sjuka inte ska tvingas jobba eller lida ekonomiskt för att de har oskicket att bli sjuka? Och då inte ens i nassenysande?

"Det är möjligt att man behöver ett bredare anslag men det är Sveriges största arbetsplats och dagens lärare träffar stora grupper av elever. Därför kan sjuknärvaro av en lärare bli extra allvarlig."

"Det är möjligt" .... Inte "Det är självklart". Det är inte extra allvarligt om vårdpersonal kommer i närkontakt med patienter. Dessutom träffar de allra flesta yrkesgrupper på andra männsikor, såväl arbetskamrater, kunder som andra. T.o.m. en isolerad telefonförsäljare kan nysa grisabaciller i luren som smittar andra med the panic pandemic of pigs. Facket visar återigen sin oförmåga till solidaritet över den snäva yrkesegoismen. Grymt! Men sant!


Själv nyser jag hela tiden och för näven mot näsan som jag lärt mig. Äckligt med snorloskor som flyger på väggar, golv, köksutrustning och affärernas grönsaksdiskar. Men nu är det ju just snorbaciller i näven som är vår tids smittfara och folk som försöker vara lite anständiga är de nya pestråttorna! Men jag är ett svin som beter mig så! Och skulle stolt dö som en martyr i min influensa om det inte vore för det faktum att jag är en odödlig gud!

2 kommentarer:

Mia sa...

Du menar inte att du fortfarande nyser i näven!? Det står klart och tydligt i alla utskick att man ska nysa i armvecket!!!

Caligula sa...

Då får jag nackspärr och får inte väck näsan från armen... ;-)