fredag 4 september 2009

Kristianstad Bokfestival

Idag startade Kristianstad Bokfestival. En festival som faktiskt sätter Kristianstad på den kulturella kartan i en positiv mening. Gratis föredrag av författare, möjlighet för folk att slå upp bord på gågatorna och sälja/köpa begagnade böcker (har själv sålt böcker där och det var skitkul) o.s.v. Tyvärr krockar det med min hårdrockcamping i Hästveda, men jag överlever. I år var det inte så jättelockande ändå för min personliga del (med vissa undantag). Jag var hemma idag, men då lockade inget alls.

Det skulle vara kul att se/lyssna på Göran Greider imorgon. Jag gillar honom skarpt som krönikör, journalist och samhällsdebattör. Hans typ av dikter är dock inte riktigt min gre(i)j. Jag föredrar nattsvart mörk, avgrundsdjup poesi a la Ekeköf som ändå har ett litet litet hål i sig där det eviga himmelsljuset kan strila igenom. Det är inte som jag är för "fin" för vardagspoesi om syréner och solidaritet, sånt kan vara underbart i sångtexter. Men ska jag läsa "ren" poesi vill jag bli stänkt i ögonen av blod och jord. Gärna religiöst men absolut andligt.

Thomas Slibbot Bodström ställer in, jag skulle inte vilja "avlyssna" honom ändå och se hans barnrumpemässiga slätrakning. Ingemar Ottosson, min gamla handledare på uppsatserna i historia på högskolan, håller ett föredrag om "Ångkraft, frihandel och krinoliner. Darwins 1800-tal". Den mannen saknar like! Jag lovar redan nu spänning, humor och superintressanta fakta och sammanhang!

Ulf Stark ska debattera barnkultur. Jag vet inte var han står i frågan, men han är tveklöst en av de som gjort mest för den svenska barnkulturen med sina böcker och TV-produktioner. Jag älskar barnböcker och barnkultur. Och jag hoppas att en av den borgerliga regeringens värsta, och självklart minst omtalade eftersom barn ju inte räknas, barbariska åtgärder slås tillbaka. Här snackar jag om ta ifrån barnen på lekis, dagis och småskolan rätten till att uppleva litteraturens fantastiska värld och möjligheter. Nerskärningar och kommersialiseringar är viktigare. Reclaim the Flumskola med läsa, skriva, rita, musicera, teatra, skapa och fantisera! Fler bibliotek i skolorna och fler ungar på biblioteken!

Lena Sundström är nyinsatt och skulle vara kul. Älskar henne! Plura & Carla Jonsson avslutar det hela musikaliskt, men det kostar förstås...

2 kommentarer:

dyermaker sa...

"som ändå har ett litet litet hål i sig där det eviga himmelsljuset kan strila igenom"

Vajert, Cal. Du borde skriva lite poesi själv. Eller... det kanske du redan gör?

Caligula sa...

Skulle vara kul att skriva poesi. Men jag kan inte... ;-)