måndag 16 januari 2012

Måndag morgon - mysigt för magen

Det är mååååndaaag mooorgooon....!

Kaffe med vispgrädde och nya Anna Ternheim. Mysigt för magen. CSN-besked: 21.859 att betala 2012. Blir 1.822 i månaden. Som hittat. Arbetslösa slashasar ska minsann inte komma undan. Jag levde ju livets glada dagar som student med 7.000 spänn ut i månaden. Där studielitteraturen överskred bidragsdelen. "Studentlivet" var inte att tänka på. (Vilket kanske bidrog till att jag fick så många VG?) Men jag klagar som sagt inte. Jag är glad att leva i ett land där man inte måste ha stenrika föräldrar för att kunna utbilda sig. Å andra sidan är det trist att leva i ett land där såväl socialdemokratiska som borgerliga regeringar "tvingar" ut arbetslösa skoltrötta arbetssugna ungdomar till högskolan för att dölja arbetslöshetssiffrorna. Och skapar ett "akademikerproletariat" samtidigt som det skärs ner på det offentliga. Inte minst yrkesutbildningarna (ex. omvårdnad). Uppskovet från studieskulden lär väl aldrig komma tillbaka då CSN insett att vi har en permanent arbetslöshet. Jag sökte tre högintressanta gymnasielärarjobb på hemmaplan i Skåne igår: Helsingborg, Lund och Malmö. Är riktigt sugen på att komma ut i skolan igen. Skönt att ha att göra ändå. Idag ägnar jag mig åt mina lantarbetar- och livsmedelshistoriska projekt. Och tar en kaffe till. Med vispgrädde. Mysigt för magen. Ikväll blir det arombastu och bad.

Inga kommentarer: