torsdag 5 maj 2011

Uppbyggelselitteratur



Slut för idag, tack för idag. Denna lånade jag med mig hem. En vacker bok på många sätt. Jag behöver förkovra mig i livsmedelsarbetarhistoria för mitt Fas 3-projekt. Och mitt personliga intresse. När jag började bläddra i den på tåget försvann tiden. En 3-timmarsresa hem utan att jag suckade eller vilade ögonen en sekund.

Uppbygglig och tröstingivande färdlitteratur. På allvar alltså. Skämtteckningarna och slagorden skulle kunna vara från idag. Kusligt dagsaktuella. När man läser den slås man av likheterna med förhållandena för 100 år sedan. Med skillnaden att då fanns det en stridbar fackförening som ville något. Historien går ingen. Och det är inte arbetarrörelsen som vridit klockan tillbaka. Räkna med att jag återkommer.

Ikväll ska jag käka burgare och kolla på Debatt när Josefin Brink käkar upp fasisterna till borgare. Det ska bli mys. Jag ska frossa och njuta.

2 kommentarer:

Anonym sa...

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article12952286.ab

Caligula sa...

Tyvärr klipptes det av i kommentarfältet, men om du skulle länka till Josefin Brinks debattinlägg om Fas 3 säger jag Tusen tack! Hade själv tänkt länka till den i ett senare inlägg! :-)