onsdag 12 mars 2008

Hell yeah, insändardebatt!!! \m/

Skickade in min blogg om Klass 9A till Kristianstadsbladet och fick detta svaret idag:

"Klass 9 A har ett gott budskap

Bästa Martin Lund, angående din insändare om Klass 9A (10/3), har du alls sett programmet?

Det andas jante över dina ord. Ser du inte att budskapet är att om rätt förutsättningar ges till våra barn och ungdomar, så kan de växa till något som är bättre. Bättre för samhället och framförallt bättre för dem själva. Att oavsett vilka förutsättningar som finns från hemmiljö eller bakgrund så får dessa elever en möjlighet att få den kunskap de har rätt till och kunna växa som människor. Är det inte det som vi ska ge våra barn och unga? Redan efter några avsnitt av denna verkligen intressanta serie, har attityderna börjat förändras och förbättrats. De har fått något att tro på.Att kunna ana en framtidstro på att det "omöjliga är möjligt". Vilken drömstart. Hur får du ihop kopplingen till den amerikanska drömmen här, är det inte allas rättighet?Att få känna känslan av att man kan något, att våga tro på sig själv. Detta borde vara en självklarhet redan från första klass. Den kunskap de nu kan ta till sig, kan ingen ta ifrån dem. Det är deras startkapital till att klara sig i framtiden som vuxna. Den fakta som ligger till grund för programmet, att vara en av de tio sämsta 9:e-klasserna i landet är en utmaning för landets skolledare. På denna Malmöskola har man vågat ta itu med problemet. Jättebra. Nu återstår bara för övriga skolor i landet att på allvar förstå sitt ansvar för att se till att bättre förutsättningar ges till våra barn.Här har vi samma barn, med olika bakgrund som innan, samma skola men nya pedagoger och lärare. Finns det någon som vågar uttala sig om vilken slutsats man kan dra av det?Du nämner i din insändare att det viktigaste är deras sociala bakgrund och att man istället ska satsa på social klassutjämning och integration. Detta Martin Lund, är en fråga för våra politiker, inte våra skolledare i första hand. I hela mänsklighetens historia har vi haft problem med klassfrågorna. På Malmöskolan vägrar man acceptera detta faktum och tar själva itu med problemet inom det område man har möjlighet, nämligen i skolan, oavsett klassfrågorna. Menar du att man ska stanna upp i skolans utveckling och vänta på att klassutjämningen är åtgärdad? Då förlorar vi alla generationer inom oöverskådlig framtid. En sådan trångsynt inställning förlorar hela samhället på. De som förlorar mest är eleverna i Klass 9A. Bodil Fredriksson, Degeberga"

Jag svarade:

"Replik till Bodil Fredriksson,Degeberga. Vi är nog mer ense än du tror. Men jag tycker inte att man kan göra åtskillnad mellan politik och skolledning som du gör. Visst, 9A-experimentet är kanon. Så inför klasser på högst 20 elever och ge dem varsitt kompetent lärarlag som enbart koncentrerar sig på dessa. Det kommer att kosta några miljarder kronor, men pengarna skulle vara väl placerade. Den gamla personalstaben i TV-serien framställs som tröstlösa och mer eller mindre inkompetenta gentemot "superpedagogerna". Men det är en politisk fråga och handlar om resurser. Och framtidstro hos eleverna. Jag har diskuterat med vänner och kolleger som är lärare och som håller med mig. Att arbeta i skolan är mer stressigt och mindre idealiskt än i serien. Jag har intervjuat elever och märkt att deras syn på vad som är relevant att lära sig har med deras sociala bakgrund och framtidsplaner att göra. Klass 9A var inte tredje "sämst" i landet för att de hade usla lärare och rektorer. De var det för att skolan saknade resurser och att eleverna kände hopplöshet inför framtiden, inte minst de med invandrarbakgrund. Det handlar inte om "Jante" från min sida. Tvärtom vill jag lyfta alla, och det är definitivt en politisk fråga. En viktig fråga i ett allt mer segregerat samhälle. Där man liksom i USA ska drömma om att vinna "Idol". Martin Lund, Gamlegården"

Kan bli roligt detta! =)

6 kommentarer:

dyermaker sa...

TJOHEJ! You GO, Cal! :D

Caligula sa...

Tyckte att hon svarade korkat. Att allt bara beror på att skolledningen tillsätter dåliga lärare. Att skolans resurser inte har med politik att göra. Eller att socio-ekonomiska faktorer inte spelar in för elevernas prestationer. Och att hon kallar mig "bäste Martin Lund" fast hon tycker att jag är sämst, haha. Kul att käfta iaf. =P

Caligula sa...

Ta förresten åt dig när jag skriver om "vänner och kolleger", du var den första jag pratade med om detta. ;-)

dyermaker sa...

Ja, jag tar pt mig massor! Har fortfarande en massa åsikter och känslor kring detta program och vilka signaler det sänder ut - vilket ju inte alls behöver vara detsamma som programmakarna tänkt sig...

Det kan ju t ex vara ett fett hånflabb i ansiktet på alla skolor/lärare/elever/whatever med knaper ekonomi och ständiga nedskärningar...

dyermaker sa...

"pt"? åt, för tjyvingen!

Caligula sa...

Mitt svar kom in idag förresten. Det bästa är att tidningen redigerar lite, men det är bara bra eftersom det alltid blir bättre. Åtminstone i mitt fall. =)

Håller med, idén är ju superbra vid första tanken: alla kan! Men det är ju inte riktigt så enkelt...