fredag 7 mars 2008

Kom och köp mig! 33% rabatt! Slå till NU!

Se där hade man fel! Det var inte alls terapisamtal det skulle handla om nu på Arbetsförnedringen, det var mer hårda bud i Texas än så. Skönt det, jag vill att saker ska hända. Jag ska börja redovisa sökta tjänster utanför närområdet. Fick ett till Linköping som jag måste söka. Nåväl, jag kan tänka mig att veckopendla dit. Jag är singel och har inget annat än trivseln och mina bekanta som binder mig hit. Miljöbyte är ofta sunt och vem vet, HON kanske bor där? Och då blir jag nog fast där, höhö. Fast det är väl en sån där vanlig studentstad där folk kommer och flyttar hela tiden. I vilket fall som helst vill jag ha dubbelt boende om det skulle slumpa sig som så att jag fick tjänsten. Som märks av min presentation här trivs jag som en prins här där jag bor.

Dessutom ska jag ringa upp och besöka rektorerna här hemma igen. Denna gången ska jag dessutom erbjuda praktik (jag får inte betalt för mitt arbete) eller Nystartsjobb. Det sistnämnda innebär som bekant att arbetsgivaren kan anställa en långtidsarbetslös på ett år och slippa arbetsgivaravgiften. 33% rabatt på lönen m.a.o. Nu när det gått ett år sen den reformen har det ju visat sig att de flesta som anställde på den premissen inte förlängde anställningen när rabatten slutade gälla. Nån som blir förvånad?

Handläggaren var skitlik Boris Jeltsin, tror fan inte att jag skulle kunna se skillnad på dem. Därmed påstår jag självfallet inte att han var full som en gris. Lite kul med lookalikes bara. Det roligaste var att han sa "privatskolor" ist.f. "friskolor". Precis som Jan Guillou medvetet gör som en politisk markering. Privatskolor är ju negativt laddat och förknippas med det gamla klassbetonade privilegiesamhället som vi ju kommit från. Nu handlar det istället om individens fria val. När jag gick lärarutbildningen var det en tjej i klassen (som dessutom hade samma ämneskombination som jag, hoppas det gått bättre för dig Hanna!) som fick sin praktik på den näringslivsinriktade friskolan ProCivitas i Lund. Hon fick byta ut hela sin garderob eftersom hon mestadels gick i jeans, ett vulgärt plagg som skolans "dress code" förbjöd. Vet inte om hon skulle ha kjol eller nåt. Handledaren på högskolan som skulle göra sitt besök där blev knappt insläppt eftersom han också hade jeans och dessutom (hu!) gympadojor... Hade jag kommit närmare än en halv kilometer med mitt långa hår, gympadojor, jeans och jeans- eller skinnjacka hade nog vakterna skjutit mig. Nåja, hellre det.

2 kommentarer:

Muminen sa...

Det är en sak att byta ut sin garderob om man vill göra det, men om ett jobb kräver det... mjah.

Caligula sa...

Jag har undervisat i både Motörhead- och Venom-tröjor utan besvär eller kommentarer från nåt håll. Det har varit i skolor som vi medborgare gemensamt äger. Om muslimska elever av fri vilja bär slöja i en skola reagerar många. Om elever och personal tvingas att klä sig i bratsmundering reagerar inga. Say no moore....