torsdag 10 november 2011

Hot eller hopp? (Vari Martin blir upplyst)


Höst. Host. Firar min med namnsdag med att ligga sjukskriven i sängen. Men borde ut lite i solen när jag har chansen. Att jag har B-vitaminbrist råder ingen tvekan om. Eller är det D?

Men måste fixa så vi hittar i Köpenhamn på lördag. Vill ju inte ha stress och dåligt humör då. Det får hellre komma nu. HELVETE!!!! Jag missade solen bara för att jag är en sopa med en seg dator och som inte vet hur man hittar i Köpenhelvetet!!!!
Vet inte om det är hela världen jag hatar eller bara mig själv....!!!!

Gick till biblan för att skriva ut konsertbiljetterna till lördag. Funderade ut sköna sätt att avreagera sig på. Som att gå lugnt och sakta över ett obevakat övergångsställe i rusningstrafik. Man liksom överlåter stressen och irritationen på bilisterna. Hämnden på oskyldiga är bitterljuv! Började rent av fråga mig runt på Facebook efter andra sätt att avreagera sig på andra som fan inte ska gå lyckligt lottade!

Väl på biblan läser jag på anslagstavlan:

"Tro möter tro: Framtiden - hot eller hopp? Föredrag med Geshe Pema Dorje, Dalai Lamas närmaste man. Hörsalen, kl 18.30. Regionmuseet Kristianstad"

Det lät som något för mig. Jag brukar gå på dessa föreläsningar som dessutom är gratis. Åkte hem och åt köttbullar först. Och en kaffe. Sen kändes det lite bättre.

Geshe Pema Dorje var en sån där vis kis som sprudlar av och sprider glädje och eftertanke. Med andra ord levde han som han lärde. Lärde att praktisera.

Vi får sluta att se tiden som dåtid-nutid-framtid. Allt hänger samman och förändras ständigt. Vi måste tänka på våra kommande generationer, som faktiskt ligger nära i tiden. Se bara på lyckan och nyfikenheten hos föräldrar vars barn själva ska bli föräldrar!

Några lätträknade makthavare har makt att förinta mänskligheten. Tänk då hur mycket vi kan förbättra kollektivt! Den mänskliga intelligensen har enorma resurser! Våra fantastiska uppfinningar växer inte på gräset!

Publiken fick ställa frågor. Dessa blev så klart "klyschiga"/"eviga". "Kan det inte vara rätt med krig ibland för att stoppa en galen makthavare som skapar mycket lidande"? Detta tror han inte på. Hat och våld skapar enbart hat och våld. Han tror på dialog. En galning lyssnar inte på hot. Handelsbojkott är bättre än krig. Vi konsumenter har var och en makt att påverka. Jag började tänka på Libyen och hur "befrielsen" från Khadaffi skapat ytterst svårläkta sår.

"Vad är meningen med livet?" Svaret är givet: att praktisera kärlek och medlidande. Det kan vi alla göra. Hat och girighet skapar enbart lidande och otillfredsställelse. Lycka är inget annat är total tillfredsställelse. Han nämner en mycket cancersjuk dam som ändå tänkte på andra i samma situation och skänkte pengar till en cancerfond (eller något annat behjärtansfullt). (Jag kom att tänka på pappa som ville ha bidrag till Cancerfonden istället för blommor på sin begravning). Hon var inte bara generös med pengar utan även med glada leenden som smittade av sig. (Jag kom att tänka på min väninna Marie som nyligen skrev ett blogginlägg om leendets betydelse.)

Själv är han aktiv i olika projekt i Indien och Nepal (om jag minns rätt). Men även Sverige behövde några veckor (han lovade att komma tillbaka nästa november igen)! Till och med Kristianstad! För att såna som jag skulle behöva lyssna!

Så vad ska man tro om framtiden? Hot eller hopp?

Jag blev varm i hjärtat av empatin som ändå finns hos människor under fackeltåget till minne av Kristallnatten igår. Jag blir varm i hjärtat av värmen och empatin hos nära och kära. Jag blir varm i hjärtat av alla globala sociala rörelser som vill skapa en värld av hopp istället för hot.

Det blev inte mycket sol för mig idag. Men jag såg en vacker solnedgång från bussen. Mellan fantastiska moln. Nu är solen ersatt av en ordentlig fullmåne. Bakom dramatiska moln. Som förebådar en naturpromenad i natt. Mer Bathory blir det aldrig. Eller Wolves In The Throne Room för allt i världen. Som vi ska se i Köpenhamn på lördag!

Att hitta en bra vägbeskrivning var busenkelt. Efter föreläsningen. Och med lite avsmittad harmoni och lugn i sinnet...!

Miss Kress - Ögonen, leende.....

Inga kommentarer: