måndag 28 november 2011

Måndag de luxe (den heliga konsten att käka buffé)




Ibland, var tredje-fjärde månad, får man råd att unna sig något gott när räkningarna är betalda. Jag passade på att lapa sol, ljus och luft och promenerade in till stan där jag hade ärenden på biblioteket (kartläggning av litteratur om lokal livsmedelshistoria, men här koncentrerar vi oss på livsmedelskonsumtion). Jag passade på att luncha på kinarestaurangen Kimpo. Självklart en rejäl buffé.

Att käka buffé är en konst i sig som fordrar mycken erfarenhet. Man får inte vara för hungrig och absolut inte mätt. Är man för hungrig fyller man tallriken med första bästa framför en och glufsar sig proppmätt på fem minuter. Epic fail! Man ska ta och äta lite i taget och inte överbelasta magen. Jag inledde med en liten "förrätt" med musslor, räkor, revben m.m. Efter det ett "första huvudmål" med friterade grejer, gryträtter m.m. Efter detta "stora woktallriken" med allt från oxkött till bläckfisk. Sen var man rejält mätt. Kaffe och ett par pepparkakor att smälta maten med.

Efter biblan hade jag fått kontakt med Steve och vi tog sedvanligt kaffe på Fantasi. Även Anton dök upp. Lite konsert med den lille pojken Bob Dylan på bordet till kvällsfikan. De stora pojkarna vid bordet käkade kycklingsallad respektive bakad potatis. Jag var av någon outgrundlig anledning mätt. Men glass går alltid ner. Nu kändes det extra adventsmysigt med pepparkaksglass.

Tivolibadet direkt efter för lite svettig arombastu. Vackra asiatiska damer i bubbelbadet, vackra asiatiska damer på restaurangen. God mat och fika och gott sällskap. Vad mera kan man begära av en vanlig måndag i december?

Nu ska jag gå och lägga mig med Arne Anka. Vars nya album jag lånade på biblan. Där jag även skrev ut biljetten till Saxon (+ Anvil) på KB i Malmö imorgon. Måndagen kompletteras av att jag lyssnar på Venoms nya Fallen Angels som släpptes idag. Hail Satanas! Och God Natt! JAG lär ju somna ganska belåten!!!

2 kommentarer:

Catarina sa...

Somnar mätt o go`
Kan ja tro!

Caligula sa...

You bet!
Go´ och mätt!
:-P