tisdag 10 november 2009

Antifeodalt Skånskt Mårten/Martinsfirande





Om jag inte minns fel var det i fredags Christopher Lee blev adlad. Greve Dracula i ett oräkneligt antal filmer de senaste hundra åren har fått en adelstitel på riktigt! Jag missunnar verkligen inte världens störste och grymmaste skräckskådis genom tiderna en hedersbetygelse. Men är inte ett adelskap nåt ganska efterblivet? Typiskt britterna. Cromwell kom inte särskilt långt ändå...

Men det har väl ändå vi gjort i Sverige? Vi skulle väl aldrig adla typ Ernst-Hugo Järegård? Nää, men arrendebönderna här i Skåne (eller Blekinge för den delen) tillåts inte friköpa sig från adelns gods. Anno 2009. Fidiekommissystemet lever kvar. Endast den äldste sonen tillåts ärva. 1600-talslagarna gäller än. Anno 2009. Jag minns ett stort plakat vid Trolle Ljungby slott där vi som åkte förbi på (söder om?) landsvägen kunde läsa "Här är adelns makt intakt".

Här i Skåne där adeln äger 13% av jorden firar vi Mårtensafton idag! Jag älskar gås men har knappast råd denna november. Det får bli en påse chicken drumsticks istället! Fjäderfä som fjäderfä! Dessutom har Martin namnsdag! Världens mest meningslösa anledning att fira.... men ingen anledning att fira är förstås meningslös! Det blir dock isvatten istället för rapsgula Skånesnapsar! Och svartsoppan skippar jag helt. Blod överlåter jag åt Dracula! :-P

Grevar



Baroner




NP: Edvard Persson - Skånska slott och herresäten

AbbekåsagåsenJoakim

Inga kommentarer: