onsdag 25 november 2009

Den Sista Midnattsmässan & Det Förlorade Paradiset


Natten till onsdagen har blivit lite av "midnattsmässa" för mig. Då har "Den kristna koden" börjat på Kunskapskanalen. Men inatt tror jag att det var sista avsnittet. Det handlade om splittringen inom Kyrkan och de olika riktningarna. Jag är själv inte kristen och ska inte heller ge mig in på teologiska hårklyverier här. Däremot ska jag ånyo erkänna att jag är otroligt svag för religiös konst. Ikoner. Madonnabilder. Krucifix... Undantaget är väl den frikyrkliga ikonografin, i den mån de alls har någon i sin bildmässigt sterila framtoning. De är bara kitch i mina ögon. En glättigt flinande Jesus gör sig kanske bra på ett barnkalas, men där föredrar jag Mumintrollen.

Så dök protestanterna upp som sin tids talibaner och rensade kyrkorna från bildkonst med ovärderliga kulturvärden. Men inget ont/gudfruktigt som inte för något gott med sig. För hur skulle deltagarna i den protestantiska kulten uppnå en motsvarande transcendens som de katolska och ortodoxa tillbedjarna och kyrkobesökarna? Genom musiken! Den ärkeortodoxe lutheranen Johann Sebastian Bach komponerade fantastiska mästerverk på Kyrkans beställning!

Jag står i valet och kvalet om jag ska se Paradise Lost i Malmö på söndag. Kan vara ett värdigt adventsfirande. Sitter och lyssnar på deras skivor från 90-talets första hälft. Då de var satan så bra! Och passande nog för denna natt har vackra titlar som "Icon" och "Shades of God". Och gotiskt vackra omslag som det ovan!

Amen

NP: Paradise Lost - "Christendom"

4 kommentarer:

Magne Gunvald sa...

Och ej att förglömma "Lost Paradise"! :-)

Caligula sa...

Där snackar vi, Magne! ;-D

Magne Gunvald sa...

Den skivan är fortfarande så jävla bra! Kommer fortfarande ihåg när jag hörde den första gången på början av det glada 90-talet..hehe

Caligula sa...

Jag var tyvärr lite efter med sånt på 90-talet, men brorsan och Andreas (som var med på Metaltown) var sålda på PL då. Glömmer dock aldrig när jag såg PL första gången på Hultan 98. Men gick innan de var klara för att få en bra plats på Black Sabbath direkt efter. PL själva rusade till BS när de var klara...! Såg hela konserten med PL ett par veckor efter på Roskilde istället.

"Early years" är som sagt riktigt bra! :-P