söndag 8 november 2009

Ruggig nattpromenad

Jag tog en sedvanlig nattpromenad på fältet. Denna gången vid 2-tiden. Det var kallt och fuktigt i luften och rätt blåsigt. Rätt härligt, men kanske inte det bästa för lungorna. I lurarna hade jag Wolves In The Throne Room, och mer extremt passande musik än 18-minutaren "I will lay down my bones among the rocks and roots" kunde det inte bli. Jag ansträngde mig till det yttersta men kunde ändå inte avgöra om det var i lurarna eller utanför jag hörde blåsten!

Det var en smått ruggig novembernatt rent vädermässigt. Men det mest ruggiga var tanken på att det var ett bestialiskt mordförsök på en 19-årig tjej därute för lite mer än ett dygn sen. Hon hittades på grusvägen precis där jag brukar gå. Jag var inte rädd att bli mördad där jag gick, men att bli sedd och betraktad som suspekt. Kanske bli anmäld till eller stoppad av snuten. Jag har blivit stoppad och förhörd av bylingen när jag gått där innan och det varit mörkt. Då jagade de en biltjuv. Det händer en del kriminalitet och skit just på "mitt" fält. När jag och en kompis gick där en kväll såg vi två stannade bilar. En väldigt lättklädd ung tjej gick från den ena bilen till den andra. Det behöver inte betyda att det handlade om prostitution. Men ingen ska inbilla mig att det inte även förekommer horhandel ute på gangsterfältet...

Tanken på den 19-åriga flickan och den 20-åriga pojken är självfallet hemsk i sig. Det handlar kanske om personer jag sett dagligen. Kanske rent av elever jag haft? Det är sånt jag går och tänker på. Och blir ledsen. Och hur skulle jag reagera om jag själv skulle finna en mördad eller blödande människa?

Tragiskt



Ni som läst mina bloggar ett tag vet hur lyrisk jag brukar vara över Näsby fält och Norra Lingenäset. Nu när jag skaffat mobil med kamera hade jag tänkt ta lite egna bilder och lägga upp. Det är inte såna här bilder jag vill att ni ska se. Eller förknippa mitt Kungarike med.... :-(

--------------------------------

Edit. Det handlar inte om personer jag känner om jag ska gå efter länkar till min länk. Inte kul att indirekt länka till osmakliga och usla rasistiska bloggar, men vad gör man? Idioter finns överallt och tyvärr lär väl denna typen av tragedier spä på rasismen ytterligare...

7 kommentarer:

Mr G sa...

NEJ - det rör sig nog inte om personer Du sett dagligen.
Tjejen är från en liten ort söder om Kristianstad och arabynglingen bor i Kristianstads östra utkanter och han har varit på tjejen flera gånger tidigare, dock ej så här grovt!

Själv har jag under de närmaste 2 månaderna blivit överfallen 3 gånger på Gamlegården och hotats ett flertal gånger - av samma arabungdomar.
Det hela började med att jag sa till en arabtonåring att inte cykla inne i centrat!

Jag har ALDRIG varit rasist och ALDRIG velat inneha vapen, men om man åker till resecentrum en kväll så hör man arabungdomarna: "Det finns bara en rätt religion och ett riktigt folkslag - islam och muslimer", "Död åt svennarna", "vi araber skall ta över världen"!

Är det konstigt att man blir rasist, arbetar för att starta ett medborgargarde och skaffar vapen??
Jag har tagit ett första steg och gjort något jag ALDRIG skulle kunna tänka mig för ett år sedan eftersom jag i grunden är kommunist och vänsterpartist - jag har tagit brunskjortorna i hand och blivit medlem i SD!!

Caligula sa...

Arab? OK, jag hade fattat det som att det var en kurd...

Det är för jävligt om du fått stryk enbart för att du gjort en tillsägelse. Men det är ju en personlig grej mellan er. Att det handlar om samma gäng visar ju också att det inte är "araberna" som helhet som är ute efter dig.

Råkar du ut för "omvänd" rasism är det inte acceptabelt. Lika lite som att generalisera om "araber". Det visar också att det behövs göras något i samhället. Ett möte och en diskussion om grundläggande värderingar om människovärde.

Skaffar du vapen och startar ett medborgargarde är du farligare för samhället, även "svenskarna", och mer kriminell än fjortisgängen som hänger vid köpcentret. Anmäl ungjävlarna för polisen och sansa dig! Kräv skadestånd och visa att lagen ska gälla lika för alla medborgare i Sverige!

Är du i grunden kommunist och vänsterpartist tror jag att du i grunden är en god människa. Dessutom borde du kunna se grundproblemen i samhället. Jag var alldeles precis inne på Muhammed Omars hemsida. En nyligen riktigt vettig kille som plötsligt bara tappade besinningen och flippade ur politiskt. Som lät affekten ta över på logikens bekostnad. Jag rekommenderar dig att ta tio djupa andetag.

Anonym sa...

Det som hänt mig är bara toppen på isberget av vad jag och även min kompis (tjejens pappa) varit med om!
Vi har vid massor av tillfällen tidigare blivit hotade och knuffade av araber - och INTE avsamma gäng som misshandlat mig!

Händelsen som jag beskrivit blev till bägaren som rann över och ang. andetag så har jag tagit åtskilliga tusen mellan händelserna och mina aktioner!


Ang. E. - tjejen som utsattes för mordförsök:
Strax före 10:30-tiden fredag 6 november blev E. avsläppt av sin pappa på Södra Kaserngatan.
Hon skulle till trafikskolan. När hon uteblev ringde körläraren till pappan och undrade var E. blev av.
När han fick veta att hon inte dykt upp så larmade han polisen eftersom det fanns en hotbild från Salah Fadi Samir Mahdi El-Kaissi Ramadhan, 1989-01-21.
En dryg halvtimme senare hittades hon vid grusvägen som leder ner till Lingenäset och Araslövssjön i de norra delarna av Näsby fält, svårt medtagen och illa skadad.

Hon togs till Centralsjukhuset med svåra skador i ansiktet och huvudet. Efter några timmar kördes hon i ambulans med ilfart till neurokirurgen på universitetssjukhuset i Lund. Hennes tillstånd betecknades som mycket allvarligt.
E. opererades på Universitetssjukhuset i Lund under fredagseftermiddagen/-kvällen samt tidig lördagnatt. Hennes tillstånd är fortfarande väldigt kritiskt.

Sent på fredagseftermiddagen inledde polisen det första förhöret med Fadi Mahdi El-Kaissi Ramadhan, som greps i centrala Kristianstad, misstänkt för människorov och mordförsök.
Fadi och E. har varit tillsammans, gjorde nyligen slut och han ska vara väldigt aggressiv och hotfull av sig. För en tid sedan ska han även ha mordhotat Emma. Detta kände pappan till samt möjligen även Polisen. Pappan körde instinktivt till Fadis lägenhet på Österäng, där både Fadi och hans bil var borta. Fadis pappa hade även telekontakt med hennes pappa, som berättade om Emma. Fadis pappa blev förtvivlad.


Enligt Fadi själv och och hans pappa så är de muslimer, men även araber!


Mr G

Mr G sa...

En förklaring till att jag använde anonym istället för MR G är att Google ej godkände lösenordet, så jag fick skapa ett nytt konto!!

Caligula sa...

Det är OK, förstod på signaturen att det var "Mr G". Störigt med sånt teknisk. Själv censurerar jag ingen här men kommenterar oavsett om jag håller med eller inte.* ;-)

Sorgligt med kärlekstragedier. Att man inte kan äga en annan människa är något alla borde lära sig. Oavsett kultur.


* Att hänga ut folk med namn och födelsedatum är dock på gränsen. Men det är ju redan gjort på annan plats så...

Mr G sa...

Jag vill inte heller "hänga ut" personer, men jag bedömde att eftersom det var gjort på annan plats så gjorde det varken till eller från!!

Jolalus sa...

Googla på följande mening:

“Våldtäktsoffer utsatt för utpressning och hot av massmedia”

OBS! VARNING FÖR STÖRD NATTSÖMN!