måndag 9 november 2009

Nina prima Ballerina!






Jag uppmärksammar 20-årsdagen av Berlinmurens fall genom att slänga på, lyssna på och fara omkring och dansa och hoppa till Nina Hagens "Du hast den Farbfilm vergessen"! Jag strippar t.o.m.! Av mina regnblöta kläder!

Jag köpte skivan i Berlin för 10 år sen. Den ingår i en serie som heter "Rock aus Ostdeutschland". Musiken är en salig blandning av allt från punkig schlager, rock till tango. Men hela skivan är lika glad och sprallig och det smittar verkligen av sig!

Det finns ingen som Nina! Hon, som det står på innerkonvolutet, "kann schreien und gurgeln wie Patti Smith, die Register rauf und runter hüpfen wie Kate Bush und jodeln wie Julie Andrews"! Kan bara hålla med Eddie Meduza: "Jag vill k****a med Nina Hagen"!!!!! Hon är en pingla! Trots att hon sjunger "Ich bin da gar nicht pingelig"! En låt som det enligt innerkonvolutet snobbistiska musikmagasinet SOUNDS 1982 kallade "Der absolute musikalische Höhepunkt der DDR"!

Berlinmuren ja! Punkens Zarah Leander, Nina Hagen, gjorde om "I am a beliver" till "Ich bin ein Berliner"! Hon sjöng Sex Pistols "Holidays in the sun" och berörde Muren på ännu fler sätt! Hon var Primadonnan i den punkiga subkultur som rev muren flera år innan den föll!

För övrigt var det kul att Thåström överraskande körde "Die Mauer" på Malmöfestivalen i somras!


Ach Nina, du machst mich noch verrückt!!!!!!!!!!!!!!!!

3 kommentarer:

Caligula sa...

Hon är den mest häftiga, sexiga, smarta, vackra, talangfulla, söta, geniala sångerska som funnits!

Typ! :-P

broder Daniel sa...

Nina, ich liebe dich

Caligula sa...

Heischen zweischen!