torsdag 8 april 2010

Meningsfull blogg



"Alla drömmer vi om nå´n som räddar oss från nöden
Tron på gudar bottnar i vår rädsla inför döden
Många tror på Jesus andra tror på Allah
Eller Knugen, Silvia och jag"

(Eddie Meduza)

Jag kom att tänka på denna meduzianska strof när jag var på lektion på Vuxendagis (Folkuniversitetet) idag. För sista gången, nästa vecka bär det av till Arbetsförnedringen igen. Vi diskuterade meningsskapande och halkade in på att religionen kanske är skapad just av en rädsla för döden. Och så är det kanske? Jag är inte helt säker... Är det någon mening med det som sker oss? Att vi möter just den personen just då? Vi vill gärna att det ska vara så. Det skulle kännas duktigt meningslöst annars.

Har livet själv nån mening? Där är vi närmast rabiata. Varför finns jag?

Mitt liv är jävligt meningslöst (vilket avspeglas i min blogg, haha). Det kan knappast finnas nån intelligent tanke bakom. Men det skiter jag i. Jag fyller mitt eget liv med mening. På så sätt är jag min egen Gud och Skapare. Och det är väl inte fy skam? Lägre än Gud sätter jag tamme satan inte ribban!

Jag tror inte på Jesus. Jag tror inte på Allah. Och sist av alla tror jag på Knugen och Silvia. Eller Vickan och Daniel för den delen. För mig är de de mest meningslösa jag kan tänka mig. Men Jag är Gud! Hail Me! Hail Myself! Hail I!

Vi var även mycket inne på attityder och "positivt tänkande". Där nickade jag med om att vi alltid har ett val: att inta en negativ eller positiv attityd till tillvaron. Detta brukar jag själv predika. Ska man skratta eller gråta? Jag tycker åtminstone att det är roligare att garva! Som ett exempel på tvära attitydgirar vi var inne på är när man sitter och vrålar en sång i bilen med humöret på topp. Så fastnar man helt plötsligt i en bilkö. Och blir på kasst humör och tappar tålamodet. Jag föreslog att man i såna lägen kan börja vråla på Dios "The last in line"! Ironi och riktigt usel humor får det inte sällan att rycka i smilgroparna!

Jag förstår självfallet varför vi arbetslö.. arbetssökande ska ha såna här lektioner. "Är vi positiva får vi en massa jobbchanser, är vi negativa får vi inga." Nu kommer jag att bli lynchad, men det njuter jag av: Jag njuter av min arbetslöshet! Jag kan sova länge! Eller ännu hellre stiga upp med solen och inknarka vårluften! Självfallet söker jag jobb och när jag får knega blir det en rejäl bonus! Vinna-vinna! Me like! Ugh!


Nu får Ni som bonus se hur insidan av min dassadörr ser ut! Men det skiter väl Ni i? Försöker ju bara skapa mening, juuuuu!

Inga kommentarer: