lördag 10 april 2010

Sol, serier, sommarmat och Wiehe

En riktigt solig vårdag! Först promenerade jag in till biblan och fyllde en kasse med svenska kvalitetsserier: Daniel Ahlgren, Anneli Furmark, Henrik Bromander, Charlie Christensen, David Liljemark och Joakim Lindengren! Fabian Göranssons fantastiska "Gaskriget" hade jag redan hemma och avnjöt medan jag lapade sol på balkongen och lyssnade på Amon Düül II!

Svenska högkvalitativa serier och tysk högkvalitativ krautrock i den skånska solen! Man klagade inte! I synnerhet inte när det doftade chorizo från infragrillen och pommes från ugnen! Denna somriga mat blev klar lagom till "Go´kväll" började på TV med både Mikael Wiehe och Johan Ehrenberg som gäster (den sistnämndes syrra jobbar/jobbade förresten på stadsbiblan i Kristianstad jag var på)!

Wiehe fick frågan om han trodde att han verkligen kunde påverka och förändra med sin musik. Han svarade att han vet att det finns människor som gör musik, konst, texter, kortfilmer m.m. som definitivt påverkar oss. Och så är det onekligen med reklamen. Själv blev han påverkad av musik. Och vem fan blir inte det? När jag hör honom sjunga "Ta det tillbaka!", vilket han gjorde i programmet, blir jag sugen på att störta Röverregeringen Reinfeld!

Att lyssna på Wiehe var en finfin aptitretare exakt en vecka innan jag och Kressarna ser honom på Yllan här i Kristianstad! Ikväll fick jag reda på att han uppträder gratis i Landskrona 16 maj! Då arrangerar IF Metall en antirasistisk dag! Det känns som gjutet! Dagen innan fyller jag 38 och blir vuxen nog att äntra barrikaderna!

Fan.... för 6-7 timmar sen tryckte jag i mig ett kilo pommes och tre tjocka chorizos... nu är jag hungrig igen... eller är jag bara sugen? Bunkrade upp med mat på Kvantum ikväll. Ska klara mig på 50 spänn två och en halv vecka till... blir en sport... och mycket vegetariskt!

Slänger mig i soffan med David Liljegrens "Maxine" nu! Fortfarande till tonerna av Amon Düül II! Räkna med seriebloggar framöver! ;-)