tisdag 30 november 2010

30 november - en riktig soppa




Nu ligger snön sådär tung, vit och vacker. Solnedgången mellan husen på gården värmer hjärtat lite. Trots att det ska vara värsta "extremkylan" på 100 år.

Resten av kroppen har jag fått hålla varm på annat sätt. Jag har snörvlat och hostat och hållt mig hemma idag. Bortsett från en mathandlarrunda till Netto följt av ett litet besök hos farsgubben och hans sambo Clary som fyller 73 idag (även storasyster Mia fyller idag, men henne firade jag av med Sabaton i fredags). Clarys storebror var även han på besök, så även om jag inte var på Statarmuseet idag fick jag träffa två "statarungar".

Ett par små födelsedagsgroggar var inte dumt. En rökt ål med sig hem är inte heller dumt (en ålarumpa åt ett ålahue = komplettering). Fast ikväll blev det Brämhults blodgrape och en rykande novembersoppa (köttfärs, potatis, paprika, lök) med vitlöksbaguette. Kanske borde man istället ha käkat kåldolmar eller något annat multi-kulti med tanke på att det är Kalle Dussins dödsdag? Äh, soppan värmer bäst! Och novembersoppan hanns med precis innan månadsbytet! Även om den räcker ett par dar till! Viva la Vinter! Fuck Förkylningsbaciller!

Lyssnar på Motörheads nya The wörld is yours som släpps vid lucia. Låter väldigt mycket Motörhead. Som sig bör. Röjigt. Röckigt. Passande på Karl XII:s dödsdag med inledningstrion: Born to lose - I know how to die - Get back in line. Müahaha!

South Park säsong 4 ikväll. Med en paus för PSL på festival som ännu en gång behandlade Sweden Rock Festival. Min kompis Ola fick komma till tals om Amon Düül II. Han verkade lika lyrisk som när jag såg Monster Magnet med honom för några helger sen. Sabaton gav självfallet vibbar från i fredags. Solen saknades på Sweden Rock. Vilket Udo tycktes hålla med om. Men Watain eldade på. Jag är kluven inför deras spelning som jag "offrade" för W.A.S.P.. Visst skulle det vara högtidligt att vara med på Bathory-hyllningen. Men jag fick ju höra dem dra av Sacrifice på KB för lite sen (appropå offer). Det roligaste hade väl varit att se och höra pappa Boss. Eller sorgligaste. Quorthon var 38 när han for hädan. Som jag är idag. Hoppas att han har riktigt kul i Valhall. Och att jag får leva längre. Vi har åtminstone överlevt Kalle Dussins ålder. Skönt det. Det ska inte löna sig med krigsgalenskap. Whats wrong with snöbollskrig?

3 kommentarer:

magda sa...

Jag har minsann fått lägga tassarna på en flarra Motörheadvin! Ska bli intressant att testa! Men jag fattar inte riktigt varför Lemmy & Co. satt sin logga på ett vin och inte whisky..? Är de lite fina i kanten, månne? ;)

Caligula sa...

Har själv funderat på detsamma: både att testa vinet och frågat mig varför just vin? Är det blasfemiskt att köra på annat än Jack Daniels? Eller är det äppelsaft i JD-flarran och de smygpimplar portvin i små kristallglas iklädda brittisk kråskrage? =)

Anonym sa...

Bloomberg: Viacom, Time Warner Cable Battle Over Fees.
Flute Lessons Singapore, Singapore's premier flute school. com articles about television and radio in Mobile, Alabama by the author are available in the Mobile TV Examiner section and the Mobile Radio Examiner section respectively.

my web-site oceanic cable