fredag 26 november 2010

Den vita piskan - om snö, kossor och Fas 3


Idag var ännu en riktigt sagolik vinterdag. Som man blev salig, lycklig, pigg och glad av. Perfekt att ha en liten South Park-klass (åttaåringar) på julstök på Statarmuseet. Pepparkaksbak i vedugn, änglapyssel med ull, papper, bivax och ljus, sagoberättande... och snöbollskrig som inte ingick i programmet. Men jag försökte få in nåt pedagogiskt även i det: tror ni inte att det var sånt statarbarnen lekte? Jag försökte mäkla fred som en jäkla hippie och få dem att bygga snölyktor eller nåt istället. Fast det var inte lika kul. Dessutom tämligen meningslöst i lössnö som utgör ett föga hållbart byggmaterial.

Kaninerna gillades däremot. I "lagårn" undrade de vad uttrycket Den vita piskan innebar. Jag kände mig tvingad att kort försöka avhandla statarhustruns mjölkningsplikt. Men man ska inte underskatta ungar; tvärtom har de mer naturlig fantasi i behåll. De hade ingen lust att gå upp 3.30 på "morgonen" och handmjölka 12-25 kossor. Och köra lika många till klockan 10.00. Samt 15.00... och jag förstår dem. Jag impades över att så många av kidsen visste hur en tvättbräda användes (f-n, har inte hunnit gymma denna veckan heller).

Annars blev det en hel del dukande och kökshjälp för min del. Vilket jag inte alls har nåt emot. Jag vill göra så mycket som möjligt. Det är en arbetsplats jag högaktar intentionen hos. Att ge upprättelse åt de som förtjänar det mest. De säsongsanställda arbetsslavarna som fick betalt i fattigmansmat och ett trångt boende. Jag är själv nöjd med den "stat" jag får. D.v.s. god fika. Och framför allt att jag är på ett bra ställe där jag har väldigt fria händer. Jag behöver inte vara där 3.30 på morgonen. Jag kommer precis när jag vill. I motsats till så många andra Fas 3-arbetsplatser som är rent förbannat slaveri. Där samvetslösa "arbetsgivare" får skattepengar för att utnyttja arbetslösa. Ett projekt som ska förbjudas snarast möjligt. Under tiden får jag mjölka min egen praktiktid på nya kunskaper och erfarenheter.

Förresten sa chefen idag att mitt julpynt i cafét med kulor i lampan var det finaste de haft! *Malign mallighet*

2 kommentarer:

magda sa...

Det låter som en härlig arbetsplats! :)

Caligula sa...

Verkligen! Blir överrumplad hela tiden av alla häftiga prylar överallt! För att inte snacka om biblioteken med all tänkbar arbetarlitteratur! Jobbar mitt bland mjölkpallar, Strindbergs samlade verk och leksaker från 30-talet! Hoppas på en ny jättegris snart när Skånes djurpark ger klartecken!

Jag kan ju sitta hemma och transkribera intervjuer okså, men hur kul hade det varit i jämförelse? =D