söndag 21 november 2010

Bland tuttar och troll - Schönlitteratur och etymologi



Jag fick hem ett ytterst delikat bokpaket i veckan:

* Ebbe Schön Erotiska väsen

* Norstedts etymologiska ordbok

Jag är fantastiskt intresserad av gammal folktro. Och ingen beskriver ämnet kunnigare och mer levande än gamle Ebbe (som verkligen gör skäl för efternamnet och själv sannolikt är en tomte eller vätte). Han utgör redan en betydande del av min bokhylla. Detta är således ett välkommet nytillskott. Dessutom är boken (i vanlig ordning) fullsmäckad av sagolikt vackra illustrationer, de flesta i färg. En ypperlig* bok att gosa till det med i sängen. Om jag ibland kan ha lite svårt att somna efteråt så beror det inte på att jag är rädd för otäcka skogsrån och näckar! Inofficiellt har jag döpt om boken till Bland tuttar och troll!

Jag är även oerhört intresserad av etymologi, språkhistoria och ords ursprung. Jag kände mig som en kung när jag satt på Facebook och lät mina vänner få svar på var märkvärdiga ord de funderat länge över kunde härledas. Typ örngott, bög, grogg, eljest och filur. Funderar Du själv över något skumt ord så fråga gärna magister Caligula i en kommentar! Jag är här för Er!

* Ypperlig: förstklassig; superb ¤ till äldre svenska ypper `framstående´; bildning till upp

Inga kommentarer: