fredag 29 juli 2011

Nevermind the bollocks


Jag är dödsmotståndare till cencur av konst. Men ibland kan jag förstå de restriktiva. Som menar att konstverket kan göra mer skada än nytta. Trots att det bara är en bild. Som nu kring omslaget till Nirvanas skiva Nevermind.

Det finns med största sannolikhet de som reagerar fel på motivet. Som har den där sjukliga läggningen. Som bara ser en sak på bilden. Och hetsar upp sig.

Denna perversa läggning är mer utbredd än vi tror. Det kan vara din granne. Det kan vara mannen som hämtar sitt barn från dagis. Det kan vara helyllemamman.

Egentligen är det ofattbart: hur kan man överhuvudtaget tända på detta? Bli så till sig? Det är direkt onaturligt. Sjukligt. Perverst. Ändock finns det ingen vård för dessa missbrukare. Som är direkt samhällsfarliga. Som inte skyr några medel för att tillfredsställa sina naturvidriga behov. Som orsakar så mycket lidande för så många. Som förstör så många liv.


Ändå vill jag inte cencurera den. Dollarsedeln. Jag vill enbart avskaffa den.



- Jag blir snart desperat av att leva i en stat
Uppbyggd av profit och bostadssegregation
Ingen smart demokrat blir så flat och moderat
Som i vår gistna, kristna västerländska Dollarcivilisation.


Ola Magnell körde inte Påtalåten igår. Synd.

Inga kommentarer: