lördag 2 juli 2011

Under Sions kalla stjärna - till Hjältarna kring Frihetsflottan


Jag skulle segla över havet, ner till Haifa från Athen, med några hundra deporterade palestinier
Men det var svårt att finna ett fartyg som var till salu för nå't sån't på grund av pressen på den grekiska regeringen
Men jag försökte kultivera mej, i väntan på besked, så jag drev omkring en del i kvarteren runt Omoniya
Jag såg bouzouki-dans i Plaka, jag såg det slitna Parthenon. Och varje afton såg jag nyheterna från Jerusalem

Och under Sions kalla stjärna såg jag småflickor som fallit,
med blodrosor på blusarna där kulorna trängt in
Under Sions kalla stjärna såg jag samma blanka terror
som jag minns den från Warszawa och Berlin


Björn Afzelius. En skrämmande profetisk sång just idag. Sänder den vidare via Facebook från Henry Ascher. En av Ship to Gaza-hjältarna som hälsar från ett hotell runt Omoniya. Hindrad att lämna och lägga ut. På grund av pressen på den grekiska regeringen.

Jag hälsar tillbaka att Israels regering verkar pressad. Liksom dess allierade som Grekland. Jag ser detta som en seger för den internationella solidaritetens styrka. Keep up the good work!

Björn Afzelius - Under Sions kalla stjärna

Inga kommentarer: