lördag 16 juli 2011

Vänskap

Fick ett litet (= stort) SMS av en väninna ikväll som jag blev jätteglad av:

"Vill bara skriva att du är en fin vän och jag glädjs av vårt lilla knasiga gäng."

Jag svarade:

"Blev jätterörd av att höra detta! Jag tar aldrig för givet vad andra tycker om mig! Jag håller dig jättehögt och bryr mig på riktigt!... Strör all min Kärlek, som Wiehe sjunger! Ha en underbar helg, finaste Du!"

När jag säger saker menar jag det!

Jag är fundamentalist vad det gäller Vänskap!

Jag fattar inte vitsen med att ha kompisar... Jag vill ha Vänner!

Vad är "kompisar"? Är det inte bara såna man hänger med för sällskapets skull?

Men riktiga Vänner är väl ändå de man kan anförtro sig åt? På ont och gott? När man inte har något ont att förlora på det goda? Eftersom Ärligheten härskar? Och Välviljan?!

Jag är hellre hemma i soffan än hänger ute med "kompisar"! En helt annan sak är det med Vänner!

En sak med Vänskap många inte fattat är att det är synonymt med Kärleksförhållanden! Vänskap är den högsta formen av Kärlek! Här blir många lurade på ett dåraktigt sätt! Har man en (upp)riktig Vän träffar man denne på ett jämlikt sätt! När denne vill och känner att det känns rätt! Man skulle aldrig tvinga på sin Vän att träffas!

Men om man vill leva tillsammans då? Då är det självfallet fritt fram!

Saken är den att alldeles för många tar på sig den offrades rock!

De värsta är de som inte fattar hur känslor funkar!

Känslor är kemiska processer! De påverkas av saker som stimulerar en! Förälskelser går över! Naturvetarna kan nästan beräkna på veckan hur lång tid det tar! Det handlar om narkotiska effekter! Och sånt är inte hälsosamt i längden! Men jävligt härligt när det fortgår! Och de känslorna kan man stimulera fram hela livet!

Som en avslutande konklusion vill jag hävda att Vänskap spöar Kompisskap (ytliga kontakter som bleknar i uppriktighet) och Kärlek (som handlar om Makt över den vars Frihet man borde leva för)!

Vill man vara en riktigt bra kompis ska man vara en vän!

Vill man vara en riktigt bra älskare ska man vara en vän!

Attraktion och Vänskap går utmärkt ihop! Vem vill inte kela? Liksom Vänskap och Förälskelse! Och Kompisskap!

Däremot går Maktlystnad och Nedtryckande bort! Det har ingenting med Vänskap att göra! Och absolut ingenting med Kärlek!

2 kommentarer:

Ladyintuitionstardust sa...

Skriver under på detta! "Shit" vad bra du uttrycker det.
Ser tydligt skillnaden på kompisar och Vänner, kompisar har jag knappt tid med nuförtiden.
Var på väg att uppgradera en i vänkretsen till Syster idag, men förstår nu att det är en riktig VÄN det handlar om.

Ja, det är viktiga saker detta, inte minst det du skriver om kärlek och vänskap.
Tack, för du sätter ord på viktiga saker!
Kram

Caligula sa...

Vad glad och varm jag blir av såna här kommentarer! Tack! :-D