tisdag 2 augusti 2011

Grand Tour 2011 - en bildningsresa genom knäck och chokladmjölk


2 augusti 2011. Första tisdagen på semestern. Kaffe med vispgrädde och Opeth. I väntan på nya mästerverket. Idag blir det bara en skön semesterdag hemma. Vilar mig efter två dagar på raken på gymmet. Efter en veckas diet känner jag mig pigg som en mört, smal och slimmad som en lax (gått ner 3 kg) och har perfekt avföring. Varken knäck eller chokladmjölk, trästock eller sprutlackering. Gå ner lär man göra av alla dieter med tanke på kroppens omställning. Och bränner kilon gör jag alltid när jag börjar röra på mig. Skönt att se att dieten har andra märkbara positiva effekter.

Vad ska jag då hitta på då? Har en massa att läsa, flera berg av liggande tidningar. Har tänkt snygga upp lite i lägenheten idag. Och genom att göra av med diverse blaskor hjälper det en hel del. Jag har skaffat lite nya böcker och märker att jag inte har någon plats alls i någon av mina tre bokhyllor. Och bokhyllor har jag definitivt inte plats för fler i ettan....

Men det är upplagt för någon form av promenad när solen skiner. Och vädret är ju som i den där gamla smurf-serien där de byggde en vädermaskin som fick spel och varvade olika former av "extremväder"....

Ägg & bacon till brunch. Sallad och mina sista fetaostköttfärsbiffar till middag. Jag har gott om DVD:er att kolla på. En fransk film med vackraste Juliette Binoche. Monty Pythons Flying Circus-boxen. Band of brothers-boxen. Mumintrollen-boxen.... Dessutom en massa på SVTPlay som Vad är en människa och dokumentärerna om Hendrix och Dylan. Som vitlök på den örtmarinerade laxen visade Agneta igår att UR och Kunskapskanalen har en egen Play-sajt. Jag har blivit av med Kunskapskanalen som jag var helt besatt av innan. Detta blir inte bara en rolig halvtimme med Karen Armstrong. Det blir en hel jävla bildningsresa. Min egen lilla Grand tour anno 2011. Lycka! Kunskapskanalen är makt!

Inga kommentarer: