onsdag 17 augusti 2011

Ormtjusare (Amen, Apoteket!)


Fick en smärre chock när jag skulle hämta ut min medicin på apoteket igår. -"Idag blir det 1.800 kronor". -"Jag tar det på kontot" svarade jag lugnt och tryggt. Vilket visade sig inte alls vara så lugnt och tryggt. Helt plötsligt hade jag inget konto. Och blev efter en snabb kreditupplysning inte beviljad ett nytt....

Självfallet blev jag riktigt orolig. Jag visste att jag inte låg back med betalning för tidigare medikamenter. Har de jävlarna hittat en hundra år gammal betalningsanmärkning? Jag fick numret till PayEx som stängt för 14 minuter sen. Även socialen var stängd upplyste damen i kassan. 1.800 spänn i snabba cash kunde jag definitivt inte slänga fram. Och jag behöver medicinen för min muskelsjukdom. Jag ska villigt erkänna att jag inte sov så jättetryggt inatt. Och jag led av en väldigt grav skepsis mot både kreditsystemet och den svenska välfärdsmodellen anno 2011.....

Jag ringde PayEx idag och de undrade vilket apotek jag besökt. Om det var ett av de privatiserade. Där kontot inte längre gällde. Vilket Svanen under Domus visade sig vara. Medan Norringen här ute på mitt bostadsområde fortfarande var statligt. Och mycket riktigt: kassörskan här på Näsby (med sjal kring håret som sig bör) släppte iväg mig med en kasse blandade mediciner.

Nu kan jag åter andas ut. Slipper tigga lån hos anhöriga eller avstå från nödvändiga mediciner en och och halv vecka. För att avstå från andra nödvändiga utgifter när jag får pengar.

Men det skulle väl inte bli några skillnader för kunderna med privatiseringarna? Nåja. Jag har bra tillgång till ett serviceinriktat statligt apotek. Det är det inte alla som har. Många sjuka satar får hålla till godo med kassa vinstmaskiner till apotek. Som självfallet passar på att smyghöja priserna. I Den Heliga Konkurrensens namn. Amen, Apoteket!

3 kommentarer:

Ladyintuitionstardust sa...

Har förvånat mej också då jag bett om att få använda mitt konto som jag brukat tidigare, t ex då jag hämtat ut mycket astma och allergimedicin till ett av mina barn. Att det faktiskt inte funkar. Inta har de upplyst om att det fungerar på vissa Apotek!
Tack, bra att veta för oss vanliga dödliga som inte alltid kan slänga upp 1800kr på ett bräde...

Anonym sa...

Ja, fy helvete. vi är på väg in i en mycket mörk tid där det är skillnad på människor med och människor utan.

Kanske på tiden att ta en funderare på vilket samhälle vi vill överlämna till våra barn och vilka värderingar vi står för...

Caligula sa...

Håller med. Det är skrämmande. Man är uppväxt med ett välfärdssamhälle som bara krossas, privatiseras och var och en får klara sig själv... :-(