tisdag 18 oktober 2011

Gråtande änglar, lyckoslantar, tattare och Unga Kvinnor




Godmorgon! Åka buss. Jobba. Åka buss. Simma. Basta. Laga mat. Äta. Sova. Grovstrukturering. Godnatt!

Så löd mina trötta tankegångar när jag satte mig på bussen till Malmö imorse. Nåja, de var åtminstone inte planlösa. Wolves In The Throne Rooms nya Celestial lineage i lurarna. Bomull för själ och kropp. Med sån morgonmusik behövs inga magmediciner.

Skog. Mörkgrå himmel. Regn. Änglarna gråter. Höstdepression i himlen? Jag lyssnar på radion i bussen:

Tusen palestinier har samma människovärde som en israel. En ensam nästan hundra år gammal kvinna utvisas till döden. Folkmord och svenska undersökande journalister som riskerar 40-åriga fängelsestraff väger mindre än en sosses hyresbidrag. Dagens nyheter en regnig tisdag i oktober....

Jag fann en krona framför sätet på bussen. En lyckoslant? Turkrona? Som den von Anka har och Magica de Hex jagar? Nu äger jag 72 kronor. 72 är mitt födelseår. Jag passerade Lund när jag fann den. Jag heter Lund i efternamn. Ett omen? Jag märker att jag är skadad av Strindbergs "finna krystade sammanhang"-mani i Fabian Göranssons fantastiskt tecknade version av Inferno som jag propsar på att somna till om nätterna....

Men det var fintfint att komma fram och dricka kaffe och sortera i hyllorna i arbetarbiblioteksmuseet. Och att fika. Och att dricka kaffe. Att göra en kulturgärning. Och dricka kaffe!

Att Nordisk Familjbok n:r 19 (vilket år på 30-talet det nu var) börjar med ordet TATTARE är verkligen ett tecken i tiden. På kafferasten snackade vi om hur judar och balter som räddats till Sverige i slutet av andra världskriget utnyttjades i det skånska lantbruket. Statarsystemet avskaffades 1945 och ingen ville längre jobba under de gamla slavförhållandena. Men nu fick godsherrarna nya importerade statare. Något som gärna tystas ner i Sveriges officiella historieskrivning med Wallenberg, De Vita Bussarna och allmän humanitär frälsning....

Tror att jag ska bli en gammal A.B.F.-gubbe ändå! En äkta kaffesörplare! Folkbildning behövs fan i mig idag! Och det ska bli häftigt att börja A.B.F.- cirkeln Politisk ekonomi och kritik i Malmö nästa vecka! Jag har beställt studielitteraturen: Kapitalet.se av Mikael Nyberg!

Annars kan ni alltid fråga mig om etik och hygien, flickor! Jag vet exakt Hvad en Ung Kvinna bör veta!

Även denna dag gick snabbt! Härliga höstvindar och sol nere på slätten! Nu skulle jag hem till Tivolibadet och simma och därmed basta! Regnet slog mot rutorna på bussen mellan Malmö och Kristianstad! Själv myste jag med Flamman och nya Opeth! Med tidningen Flamman alltså! Jag är ju ännu en ung karl! Har kört på lösnummer nu i början, men fick en saftig årsprenumerationsräkning när jag kom hem! Hoppas vid Proletärer i alla länder att de har autogiro!

Bastade och bubbelbadade med Lolla. Intressanta politiska diskussioner som vanligt. Inte minst om just Flamman!

Nu är jag hemma! Matt efter svettig arombastu! Snart dax att steka ägg och korv! Men först tar jag en kaffe! Och plitar ihop detta om en helt vanlig hösttisdag i mitt liv! Till de smäktande tonerna av My Dying Bride!

Inga kommentarer: