onsdag 26 oktober 2011

Lycka! (tankar i räkningstid)


Snart det magiska tolvslaget. Då fén svingar trollspöt och man helt plötsligt har pengar på banken. Lycka? Eller inte?

Pengar som ska bort. Räkningar. Kostnader. Skulder. Aj. Men man vill gärna unna sig något litet gott som plåster på såren.

Ska man vänta med att leva tills saker "ordnar sig" och "går ihop" är det inte ens lönt att bli född. Folk oroar ju sig alltid över nåt. Har de allt gott och ordnat ställt är de rädda att mista det. Oron maler energin ur både kropp och själ. Inget man kan göra åt. "Chilla & gilla läget" som Dalai skulle sagt. Och det är ju så. Man väljer själv när det känns skönt och bra att "bida sin tid".

Är jag "pank och fågelfri" ekonomiskt (läs: kosing) så är det tvärtom med nära och kära. Två av mina bästa vänner har på varsitt håll frågat mig ikväll om jag velat hitta på nåt kul i helgen. Det hade jag såklart velat om jag inte redan lovat bort mig till ett par av mina andra bästa vänner. Och jag har bara bästa vänner. Bara de som känns lönt. Lycka? Tvivelsutan!

Och jag betalar faktiskt tillbaka min statsskuld (läs: restskatt) inatt! Tack för uppskovet, Skattmasen!

Inga kommentarer: