torsdag 20 oktober 2011

Vem ska trösta Caligula?






Idag blev jag klar med min ytterst kreativa och allmänbildande inventering och klassificering på arbetarbiblioteksmuseet på jobbet. När jag kom hem firade jag med ett besök på Kristianstads stadsbibliotek innan arombastu, bad och vattenrutschbana på Tivolibadet. Jag råkade, ytterst medvetet, "förirra" mig till serieavdelningen. Och barn- och ungdomsavdelningen. Dagens skörd blev synnerligen rik:

* Liv Strömquist - Hundra procent fett

"100 PROCENT FETT är en samling feministiska, klassmedvetna och faktaspäckade serier som lyckas med det svåraste av allt - att vara roliga. Det är glödande intelligenta texter och idiotiska teckningar i en vanvettig förening som får mansgrisar att rodna men ger alla andra nytt hopp."

* David Nessle - Den Maskerade Proggarens Stora Röda

"Yuppien och festprissen Jarl Sandberg stöter efter en vild fest på Karl Marx spöke. Spöket anklagar honom för att leva ett innehållslöst liv och ger honom krafter att bli ett dialektiskt redskap för den första Internationalen - Jarl Sandberg förvandlas till Den maskerade proggaren, som svär att viga sitt liv år världsrevolutionen!"

* Hergé
- Tintin i Sovjet
"Kommunist? ... Inte det? ... Då får du smaka på det här! ... Din hund!"

* Sussi Bech - Nofret - Det hemliga fördraget

Tänk en dansk version av Tintin med en kvinnlig hjälte! Förlagd till Medelhavsområdet 1300 f.Kr.!

* Tove Jansson - Vem ska trösta Knyttet?

En gudomligt färgsatt "barnbok"! En berättelse oändligt mycket vackrare än Dantes Den Gudomliga Komedien!

Jag har att mysa under täcket när Mårran ylar de höstruggiga nätterna!

Inga kommentarer: