måndag 1 juni 2009

Mellanspel

OK, skrev i förra bloggen att det inte skulle komma nån förrän efter SRF. Och den gick ni på! ;-)

Nä, men det är en sån där mellandag: kom hem sent i lördags kväll, höll mig i sängen hela söndagen och imorgon bär det av till en ännu längre festival. Att ta sig fram med kryckor tar faktiskt lite på krafterna. I synnerhet när man kånkar på saker. Vi bestämde oss alla tre att åka hem efter Anna Ternheim i lördags eftersom vi inte hade direkta band att kolla på efteråt. Men jag pallade inte med att ta mig till området, se en konsert, tillbaka till campingen, packa ner och sen ta sig till en taxi. Stannade kvar på campingen istället. Och lyckades bli svidande solbränd efter att ha legat och solat i gräset. En måste-smärta när man kommer hem från festival!

Hur var Siesta! annars då? Tja, det var ju som man trodde: en massa teenies och vi. De flesta var glada och trevliga, men vi tre stack ju ut bland alla gymnasieelever (sprang på ett par av mina egna btw) som 34, 37 och 41 bast. Campingen var liten och skabbig och belägen vid ett industriområde. Fick mig mest att tänka på tältläger för flyktingar. Men själva festivalområdet var imponerande fint, beläget på ett gammalt kasernområde. Asfalterade vägar att ta sig fram på mellan riktiga gräsmattor. På campingen fick vi frågan: "Vad gör NI här?", syftande på vår ålder. Men i öltältet kändes det som att man fick vuxenpoäng där man satt i soffgrupper med träbord och lampor, DJ:s och läppjade Screwdriver. Det fanns lite fler "gamla" på området än på konfirmationslägret, förlåt, nu var jag åldersrasistisk, koncentrationslägret för "young adults". Där man hörde späda: "Agnes! Jag är jätte-kissig! Nu måste ni komma!" Det blev ju inte mindre Kindergarten av att de hade arrangerade "lekar" på området, typ målartävling. Vi började skämta om att de snart kommer att börja blåsa såpbubblor, och vad får man se bara en stund senare om inte stora bubblor i luften och på asfalten?!

Musiken då? Francke var imponerande bra; påminde starkt om Stry Terraries grejer med Rymdimperiet. Sonic Youth var otroligt bra live med musik som satte sig även om jag inte hunnit lyssna in mig. Eldkvarn såg jag sista låtarna med, sittande som sig bör i gröngräset avlyssnande hitsen som "Kärlekens tunga" och "Pojkar, pojkar". Placebo såg jag första låtarna med på storbildsskärmen medan jag satt och ölade på öltältets område. Sen blev det längst fram bredvid Andreas på Cult of Luna. Ett maffigt crescendo som väntat. Tyvärr nerkortad festivalspelning där de bl.a. skalat bort bästa låten: "Following betulas".

Det riktigt stora irritationsmomentet var att vi (som flera andra grannar) hade inbrott i tältet under Sonic Youth. De snodde vår sprit, min mp3-spelare, min Bathory-tröja och mina underkläder. Samt regntaket till vårt tält. Jag hade mp3-spelaren i min kasse med underkläder (bl.a. använda kalsonger), det var sannolikt därför de blev stulna. Vi har varit på festivaler i typ 15 år, och detta var första gången vi hade inbrott. Det är frustrerande att aldrig få veta vem/vilka det var. Och naturligtvis personligt kränkande. Jag hade min Bathory-tröja på KB i Malmö en gång. Då var det en kille som berättade att hans kompis haft en likadan på sig och fått stryk av antirasister eftersom det stod "Nordland" på den och det var en stor torshammare på ryggen. Vågar man hoppas på något liknande för den nya "ägaren"? Nu har ju tröjan ingen rasistisk innebörd utan en temaskiva om vikingar. Jag är verkligen ingen rasist, inte ens åldersrasist. Men visst ska det bli skönt att vistas bland en lite högre medelålder på SRF. Dit det bär av om typ ett dygn! Läste nya numret av porrblaskan Sweden Rock Magazine igår och blev festivalkåt igen. Nu lyssnar jag på SRF-musik och börjar längta ordentligt! Hail and kill!!!!!! \m/

Inga kommentarer: