lördag 31 oktober 2009

Moralpaniken kring analsex och islam

Jag tycker att:

* Det ska vara obligatorisk sexualundervisning i skolan. Här ska det inte bara vara undervisning om preventivmedel och abort, utan även etiskt om att det ska vara helt OK att göra abort och att gå på krogen, supa sig full och ha oskyddat sex direkt efter! Avkomman efter kanske kommer oväntat, men önskat? Annars finns dagen efter-piller!


* Sex- och samlevnadsfrågor får aldrig bli en "hemlighet" som religiösa eller sekulariserade föräldrar "anförtror" sina barn!


* Att gifta sig med första bästa måste ifrågasättas etiskt!


* Det ska vara fullt rätt för tjejer att skita i normerna för figuren, beteendet o.s.v. och vara sig själva! De ska kunna pissa i vad tjejkompisarna eller killarna säger på simningen och vara stolta över sig själva! Motsvarande gäller självfallet killarna!


* Vill man dölja ansiktet för idioter med burka ska man få göra det! Vill man gå mer eller mindre näck ska man få göra det!


* Fosterdiagnos i samband med abort och aktiv dödshjälp för alla måste få diskuteras fördomsfritt!


* Det kommer mera.....

2 kommentarer:

Lisa / Eagleheart sa...

"utan även etiskt om att det ska vara helt OK att göra abort och att gå på krogen, supa sig full och ha oskyddat sex direkt efter!"

Här måste jag säga ifrån, på skarpen. Det är faktiskt aldrig okej att ha oskyddat sex, för man kan få precis vad som helst. Men tyngden ska ligga på _oskyddat_ och inte sex!

Caligula sa...

Jag tänkte mest på skuldbeläggandet av tjejer som blivit gravida och/eller gjort abort. Att det är oansvarigt och dumt är en annan sak. Jag hårddrog lite för att "vända" perspektiven lite bort från enbart islam utan även "våra egna" fördomar.

Men du har mycket rätt i sak! Och upplysning om skyddat sex måste vara A och O i sexualundervisning! Något RFSU är bra på! Mera sånt i skolorna!

Kul att jag fick reaktioner! Var lite min förhoppning! Mera sånt i min lilla blogg! ;-D