måndag 12 oktober 2009

Goldstonerapporten

Jag började kolla på "Waltz with Bashir" ikväll/inatt. Den tecknade psykologiska israeliska långfilmen med sin bakgrund i Israels krig i Libanon i början av 1980-talet och massakrerna i de palestinska flyktinglägren Sabra och Shatila i Beirut. Jag såg första halvtimmen men får spara resten till imorgon.

Jag kom osökt att tänka på Israels övergrepp på Gaza i vintras. Tusentals slaktade palestinier, angrepp mot FN och vit fosfor över barn. FN:s säkerhetsråd och rådet för mänskliga rättigheter planerar att behandla Richard Goldstones rapport om dessa krigsförbrytelser.

Peter Weiderud skriver i en artikel i

Newsmill


"Richard Goldstones rapport anklagar både Hamas och Israel för brott mot folkrätten och visar att de upprepade folkrättsbrotten är allvarliga hinder för fred och säkerhet i regionen. Såväl Israel som USA och den palestinska myndigheten har av olika skäl distanserat sig från Goldstones rapport."

Weiderud vill att EU ska ställa sig bakom den oberoende rapporten och att Sverige som EU:s ordförandeland rakryggat ska verka för detta. Jag tror det när jag ser det. Utrikesminister Bildts okänsliga kålsuparretorik i samband med massakern var direkt obehaglig. Och när fredspristagaren Obama, som påstås verka för försoning i Mellanöstern, gör allt för att förhindra rapporten och de nödvändiga samtal som följer känns hoppet svagt. Om det inte uppstår en opinion i Sverige för det.

Man behöver knappast vara Hamas-anhängare för att kräva att Israel bör ställas inför krigsförbrytartribunalen i Haag för brott mot folkrätten.

Inga kommentarer: