fredag 23 oktober 2009

Överslätande betraktelsesätt 1 - Islam


Jag retar mig mer och mer på överslätande betraktelsesätt som berövar en företeelse på all substans. Typ: "Jag har inget emot muslimer! Det är islam jag är kritisk mot!" En person som säger så har fan mindre skinn på näsan än en muslim har på picken. Om vi vänder på det. Under valrörelsen 2002 menade de skånska rasistpartierna att de ville "ta bort islam". Men som en religionslärare jag hade på högskolan då (tror det var underskattade Tord Olsson) sa: "Var finns islam? Om inte inuti muslimerna?" Och så är det. Religioner, liksom ideologier och andra tankesystem, är inte huggna i sten (kolla bara på hur förbannad Mose blev och knäckte stentavlejävlarna!) utan processer som utvecklar sig med tiden.

Man kan tycka vad man vill om exempelvis islam. Men ska man käfta får man fan göra sig besväret att sätta sig in i vad man är kritisk mot. I synnerhet om man vill påverka politiskt på ett sätt som berör miljontals människor (bara i Sverige).

Är man anhängare av "religionsfrihet" men inte av "sharia-lagar"? Bueno! Varför inte? Men vad, hur, vem och varför? Vad är sharia-lagar? Är dessa huggna i sten och leder till stenanden och avhuggna lemmar? Eller anpassar de sig efter tid och rum? Hur ska man få bort sharia-lagarna? Lagstiftning? Bombmattor (= självmordsbombare upphöjt med all världens vidskeplig numerologi [visst nä, det var demokrati, mänskliga rättigheter, kvinnoförtryck, massförstörelsevapen eller vad det var])? Upplysning? I så fall upplysning till vad? Värderingar? Vilken typ av värderingar? Vad ryms inom/utesluts från dessa värderingar? "Modern civilisation"? Vad menas med detta? Och följdfrågorna: är detta ett fundament att döda eller dö för? Har inte vår upplysta västerländska civilisation uppstått just genom civilisationskritik och tankegods från icke-västerländska influenser? Varför inte sharia-lagar? Har inte alla rätt till sin lagstiftning efter egna traditioner och/eller överväganden?

Låter jag stönande jobbig? Särskilt en fredagskväll 17.27? Tja, antar det. Men detta är basic frågor man måste ställa sig innan man öppnar käften i ämnet en fredagskväll.


Tillbaka till utgångspunkten: Islam är summan av kardemumman av muslimerna! Kristendom är summan av kardemumman av de kristna! Det är därför religionerna lever! Det är skit samma om Gud finns och stönar uppgivet över sin trögtänkta Skapelse var han/hon än befinner sig! Religionen är kemiska/fysiska/biologiska/UFO-styrda/gudomligt inspirerade etc. processer i människors hjärnor. Och socialt manifesterade i något så när gemensamma tankemönster, riter, värderingar, dogmer, lagstiftningar... som självfallet spricker åt helvete efter en halvknullad nanosekund eftersom det är så människor funkar! Och det är det som gör människor så härliga! Och äckliga!


Ergo: Vill man inte ha islam i Sverige vill man inte ha muslimer! Detta behöver absolut inte vara rasistiskt utan kan ha med "omvändelse"/"upplysning"/"anpassning till värderingar" att göra! Dock tycks det mig som så att sverigedemokrater inte gitter tänka längre än deras anhang till väljarbas...

2 kommentarer:

Linn sa...

The teacher has spoken!

Min dotter kom hem en eftermiddag och talade om att halva klassen inte behövde vara med på sexualundervisningen i skolan. Hmm har inte även de muslimska barnen i vårt samhälle en rättighet att få reda på hur man trär på en kondom, vad som händer vid sex etc etc??

Caligula sa...

Om jag får bestämma: Skolan ska inte bara ha den rättigheten! De ska ha den skyldigheten! Jag såg på TV i veckan den debatt med "inhemska" bakåtsträvande svin som tyckte att "lite hemligheter får de väl ha" (inför föräldrar;), men resten "skulle föräldrarna lära ut"... Det handlade inte om blatte-föräldrar i förorten utan om högerreaktionära "filosofi-experter" från den hategori jag föraktar mest...

Gör det nåt om jag tar din fråga som utgångspungt, och sen spinner på?