fredag 2 oktober 2009

Elevmobbing och "Idol"

Slökollar på rubrikerna på Aftonbladets sajt. Inte mycket intressant till fredagens morgonkaffe. Bortsett från att det är tema om skola och lärare som mobbar elever. Fast det kräver mer tid och koncentration.

Jag kan säga som så: lärare har ofta några jävla attitydproblem. Undantagen är de som lyckas "se varje elev", vilket kräver äkta engagemang och fasettögon. Ett tyvärr svåruppnått ideal.

Men hellre ideal än "Idol". Så här lyder en rubrik längre ner: "Lär dig att ta skit –och bli en vinnare". Snacka om dubbla budskap. Barn som vuxna kollar på skiten och blir påverkade i tänkandet. Tyvärr är det exakt samma som kännetecknar mobbande lärare: "duktiga" elever premieras, favoritiseras och fjäskas för. "Svaga" (jag ska inte säga vad de egentligen kallas) elever ses som irritationsmoment som förstör för de stackars lärarna. Förnedras de inte offentligt gör de det bak ryggen. Som om lärarna skulle komma i första hand. Betona grunden till problemen istället för att lyfta fram enstaka "gubbjävlar" (kvinnliga lärare är självfallet inte ett uns bättre). Problemen är delvis "Idol"-mentaliteten. Vår tids nazism.

13 kommentarer:

U Hannes Linds Dröm? ;) sa...

Vad kallas svaga elever, och av vem/vilka?

Caligula sa...

Det finns lärare som tar ut sin frustration över elever i fikarummen. Samma fenomen finns inom exempelvis vården. Det handlar om allt från väldigt små barn till vuxenstuderande. Ingen borde bli förvånad. Det är inte bara kärt barn som har många namn...

Lisa skriver mycket bra som vanligt:

http://www.aftonbladet.se/debatt/kronikorer/lisamagnusson/article5887061.ab

Caligula sa...

http://www.aftonbladet.se/debatt/kronikorer/lisamagnusson/article5887061.ab

Caligula sa...

Skit då! ;-)

http://www.aftonbladet.se/debatt/
kronikorer/lisamagnusson/
article5887061.ab

Caroline sa...

Jag går i åttan och det bara kryllar av favoritiserande lärare på högstadiet.

Jag är uppenbarligen inte en favorit hos vissa lärare. Vad jag har gjort har jag ingen aning om. Jag gör mitt yttersta på prov och får av de flesta lärare ofta VG eller MVG.
Men så finns det dem en lärare som inte tycker om mig.
Idag fick jag till exempel tillbaka mitt prov och det stod där ett överstruket VG som var ändrat till G+ - jag skulle kunna sätta ganska mycket på att det var när han såg mitt namn på provbladet som han ändrade betyget.
Jag gick runt och jämförde mitt prov med andras och hade, enligt mig och flera kompisar, mycket mycket mycket bättre än ALLA andra som hade G+ och bättre än många som hade VG.
Jag tar ingen skit, och orättvisor är bland det värsta jag vet - så jag frågade honom varför.
Jag fick ett argt svar att: "man inte ska jämföra proven!!!!" och "det är väl inte så konstigt att VG:t är utsryket, man får väl ändra sig eller!??!?"
Efter det var han surare än vanligt på mig resten av lektionen och när jag skrattade med mina vänner blev självklart jag den ända som fick gå ut och han tog ett rejält snack med mig.

Sedan finns det en lärare som favoritiserar en speciell person i våran klass. Vad hon än gör pryds hennes MVG alltid med ett plus på slutet.
Till exempel hennes föredrag, som var sämre än många andras och hennes prov, som inte hade ungefär samma poäng som mitt. Och fick jag ett plus?

Förstår verkligen inte vad jag gör för fel. Jag uppför mig väldigt bra i jämförelse med många andra på lektionerna och sköter alltid mina läxor.
Antagligen är jag väl för frågevis för allt jag tycker är dåligt och orättvist.
Dem verkar vilja att man bara ska ta skiten, och hålla tyst?

Anonym sa...

If ѕome οne needs to bе updated with
most recеnt teсhnologies after that he must be paу a quick νisit this
websitе and bе up to date daily.

Alѕo visit mу blog post; anti-aging skin care products

Anonym sa...

If ѕome one wіѕheѕ to be updated with hοtteѕt technologies then he must be gо to sее this web
page anԁ be up to date еvery daу.

Hеre іѕ my homеpage - V2 Cigs Reviews

Anonym sa...

Hi to аll, hoω is the whole thing, I think еvery one іѕ
gettіng more from this web site, and youг viewѕ aгe fаstіdious designed for new vіeωerѕ.


My web-site Rednecktube.com

Anonym sa...

need ruleѕ to purсhase goodѕ for 2
inԁіѵіduals

Reviеw my web-site: Khutba.Org

Anonym sa...

I have learn a few just rіght stuff here. Defіnitelу worth bоokmarking for revіsіting.
I wonԁer how so much effoгt yοu placе to create any such magnificent infoгmative websitе.


Feel free to surf to my blog http://Prweb.com/releases/silkn/sensepilreview/prweb10193901.Htm

Anonym sa...

Heya i am for thе first time here. I found thіs board
and I find It truly useful & it helped me out a lоt.
I hope to gіve ѕomething bаck and
aiԁ οthers like you hеlpeԁ me.

Feel free to ѵisit my web page :: www.ilmio.Net

Anonym sa...

I am гeally pleaѕed to гead thіѕ wеblog posts ωhіch includеs plenty of uѕeful infοrmation, thanks foг providing these
kinԁs of data.

Viѕit mу webpage Locationtech.org

Anonym sa...

Heу νery nісe blοg!

Ηere іѕ my ωeb blog; http://www.sfgate.com/