fredag 23 oktober 2009

Sink the pink (fink)



Fin arkitektur va? Tillägnad Kristianstads styvbarn! Den ena bögrosa byggnaden är Socialförvaltningen, den andra fängelset! Ingen grå tristess här inte utan fluffigt och glatt (eng. gay)! Eller? Jag avbröt finkan för socialen idag och kom tillbaks till finkan igen. Fast jag var aldrig inne i fängelset utan bilden togs från krokisalen där vi satt och hade gruppdiskussioner på Folkuniversitetet. Utsikten är riktigt sjuk rakt ner på fängelsegården. Men vi är tvingade att sitta där, annars blir vi utan dagsersättning. Och inte en enda nakenmodell att titta på i krokisalen. Inte ens en hösthuttrande fånge på fånggården.

Men jag gillar den svenska socialpolitiken vi ännu har kvar och som impar på såna som Michael Moore. Jag blir själv impad. Men vår välfärd måste försvaras. För vi går åt fel håll. Läste på en kvällsblaska i Domus-kön att en 61-åring hade en så sjukt låg "inkomst" i månaden att han tvingades flytta hem till mamma...! I Metro på bussen (som jag unnade mig att åka) läste jag att president Lula i Brasilien minskat den absoluta fattigdomen i Brasilien med 37% eller nåt genom att betala bidrag till familjer mot att deras barn går i skolan. En tanke som ser både här och nu och framåt. Man blir nästan tårögd. Det blir man nästan av vad som håller på att hända med det svenska välfärdssamhället också. Men av motsatt anledning. Här har rosa sällan varit så grått.

Inga kommentarer: