fredag 15 januari 2010

Senaste SRF-släppen: Opeth och Behemoth

Det går inte jättesnabbt, men SRF fortsätter att droppa band då och då. Nu senast Opeth. "...det är inte bara en gissning att det lär bli mycket, mycket trångt framför scenen under deras framträdande på SRF." Nja, ett band att trängas och röja till är det då rakt inte. Det är ett perfekt band att sitta ner och lyssna på. Jag kan tänka mig att de gör sig bra i en konsertsal med bra akustik och där tonerna kan komma fram i sin rätta dager. Men live på festivaler kan de lätt upplevas som ganska trista. De kommer inte riktigt till rätta. Tyvärr.

Jag utgår från att det är tvärtom med näst senaste SRF-släppet: Behemoth. De lär vara en riktigt röjig upplevelse live. Även för folk som inte lyssnar på dem.

På skiva är Opeth bland det bästa man kan lyssna på. I trängsel på festival är det bra men inte riktigt samma sak. Behemoth lyssnar jag inte på på skiva men skulle gärna se live.

SRF behöver betydligt tyngre bomber för att få mig att köpa en dyr biljett. Opeth såg jag två gånger förra året och en gång året innan. Behemoth hade jag kunnat se på KB i höstas men prioriterade bort. Dessutom kan jag se dem på Graspop om jag åker dit.

Inga kommentarer: