fredag 29 januari 2010

Zumurrud slaktar Salander!



Det diskuteras om Stieg Larsson inte har skrivit Millenium-böckerna själv! Fasa! För hans egen skull hoppas jag att det är sant, då det är de sämsta böcker jag läst på åratal!

Och sårry: jag tycker inte att Lisbet Salander är trovärdig! Det är däremot min senaste litterära hjältinna:

Zumurrud!!!!

Alla känner till Salanders bakgrund. En sexuellt utnyttjad flicka i en utsatt position. Och att hon säljer på "övervåld" och(homosexuell) sex.

Zumurrud i "Tusen och en natt" säljs som slavinna:

"Hör på, ni köpmän i staden och ädla ökenherrar, den som ger första budet har ingenting att förebrå sig. Var inte rädda! Här ser ni månarnas måne, pärlornas pärla, den ädla Zurrumur, en kysk jungfru som eggar allas åtrå och är en trädgård av de skönaste blomster. Börja bjuda, ni alla spekulanter!"

Hon blev förälskad i Alisjar, Glorias son. Men blev bortrövad av "en usel kristen" som hade henne som slav. Hon rymde dock och blev utklädd till man av Allahs öde vald till kung "i en stor stad vars minareter glänste i solen".

Om Alisjars första intryck berättar Sjeherazade:

"Och mitt i denna ring av mäklare och köpmän fick han se en ung vit slavinna, smärt och rak, med en figur som fem palmer, kinder som rosor, välplacerade bröst - och vilken bakdel! Det var som skalden säger: `Ingen tunga kan skildra denna strålande skönhet, hennes svällande bakdel som...´".

Den kristne fähunden och hans bror var dock ute efter henne. Och hon hade dessutom blivit bortrövad av en kurdisk rövarhövding på rymmen. Nu som kung anordnade hon en fest där alla i staden fick komma och frossa på framförallt ris a la malta. Om de inte ville mista huvudet!

De usla kristna skadedjuren och den kurdiske rövaren fick sina straff utdömda av Zumurrud:

"För den här usla hunden utanför staden, flå honom levande, stoppa huden med den sämsta halm och och spika upp den utanför porten. Vad kadavret angår så kan ni bränna det tillsammans med de torra exkrementerna och kasta askan på gödselhögen."

Ord och inga visor! Annat än att göra en "Jag är ett sadistiskt svin"-tatuering!

Där kom hämnden, som i alla sagor! Men kärleken då? Jo, Alisjar, Glorias son, var självfallet med på festen! Och Zumurrud var sugen! ;-9

Alisjar var förstås lika övertygad som alla andra om att Zumurrud var en man! Men han ville inte mista sitt huvud!

"Du är säkert törstig. På ett annat bord står en bricka med uppfriskande drycker. Drick dig otörstig och kom sedan till mig.

Jag tycker bra om dig, unge man. Du har ett vackert ansikte, och vackra ansikten har alltid varit i min smak. Böj dig nu ner och gnid mina fötter.

Gnid nu mina ben och lår.

O, sköna yngling med händer som gnider så skönt. Utsträck gnidningen till min navel men hoppa över det som ligger emellan.

Ta av dig byxorna och lägg dig framstupa."


Alisjar uppfylls av homoskräck och säger:

"Det är något som jag aldrig i mitt liv har gjort. Om du tvingar mig till något sådant så ska jag ställa dig till räkenskap på uppståndelsens dag. Låt mig gå härifrån och återvända till mitt eget land."

Går Zumurrud med på detta darrande återbud? Knappast:

"Jag befaller dig att ta av byxorna och lägga dig framstupa, annars låter jag strax hugga huvet av dig. Kom nu och ligg med mig, unge man. Det ska du inte komma att ångra."

Huga!!!!

"Han kommer att förstöra mig, det kan inte hjälpas. Men snart märkte han något fylligt och mjukt, men på samma gång fast mot sin kropp och tänkte åter: Vid Allah, den här kungen har en hud som är bättre än alla kvinnors. Och han inväntade det fruktansvärda ögonblicket. Men efter att ha legat i en timme i denna ställning (med Zumurrud överst, min anm.) utan att känna något förskräckligt tränga in, fann han att kungen ändrade läge och själv lade sig på rygg bredvid honom."

Och nu väntar chocken, Domens Dag och Evighetens ögonblick:

"Du ska veta, Alisjar, att min lem inte styvnar om man inte rör vid den med fingrarna. Ta den alltså i handen om du vill rädda ditt liv! Nå, hit med handen!

Och medan hon alltjämt låg på rygg tog Zumurrud Alisjars Glorias sons, hand och lade den försiktigt på sitt välvda sköte".


(Andas in ordentligt med näsan innan ni läser nästa mening!)

"Och Alisjar kände liksom en mjuk boll, varmare än en duvhals och mer brännande än ett av lidelse upptänt hjärta, och välvningen var vit och slät och elastisk, och då det hade gått en stund kände han något som hårdnade och spratt till under hans fingrar, ungefär som då man kittlar en mula i näsborrarna eller låter en åsna smaka käppen.

Vid denna upptäckt tänkte Alisjar i yttersta häpnad: O under över alla under! Denna kung har sannerligen en springa! Och nu försvann all hans tvekan och hans lem reste sig och styvnade och blev så lång den kunde bli."



Ni märker förhoppningsvis själva på vilket fantastiskt sätt man kan använda svenska språket (om man är arabiskt inspirerad)! I motsats till Stieg Larssons böcker som kännetecknas av fruktansvärt usla litterära kvaliteter, även som hårdkokt prosa!


Om jag vore tjej skulle jag älska denna saga! Tjejen kommer i centrum och överhöghet i en patriarkal kontext! Om jag vore bög skulle jag älska driften med homofobi!


Vit slavhandel förekommer än. Den bygger på pengar och undertryckande av sexuell frigjordhet. Expo har verkat för motarbetande av rasism och sexism. Och det ska de, inte minst Stieg Larsson, ha all heder av! Men jag hävdar att "Tusen och en natt" flår patriarkatet levande på ett bättre sätt! Och fyller det med rutten halm! Medan kadavret ruttnar på avskrädeshögen!


I detta ögonblick såg Kalif-Gulla dagen gry och tystnade försiktigt. Men han kommer att konstatera vidare, vänta bara!

Inga kommentarer: