lördag 9 januari 2010

Tusen och en natt - mat, rasism och sex i Allahs namn


Jag har fått en riktigt mysko dygnsrytm: Jag är vaken hela natten, möter gryningen och är uppe hela dan. Sover lite på kvällen. Men det får man ju inte göra för "upp i tid - tidigt i säng"-fascisterna. Men de går ju inte att ta på allvar ändå. På natten kan jag se lite film. Och halvligga i soffan och läsa i lugn och ro. Så blir det ljust. Och jag blir pigg. Perfekt dygnsrytm!

Jag började woka halv tre inatt. Kyckling och färska grönsaker (gul och röd paprika, vitlök, gul löl, broccoli). Basmatiris, soja, garam masala och sambal oelek till. Mycket smaskigt och wannabe-asiatiskt. Törstig blir man dock. Jag skulle lätt kunna tömma en vinare för varje tallrik. Men jag håller mig alkoholfri denna helgen. Citronvatten, apelsinjuice och "superjuice" (blåbär och acai) funkar bra.

Hälsosamt, va? Fast jag neutraliserade törsten med några bitar Aladdin. Och dricker en helvetes massa kaffe. Summan av lasterna är tveklöst konstant. Gott så!

Aladdin ja! Inatt började jag läsa om "Tusen och en natt". Kungen där tycks ha samma dygnsrytm som jag: Sheherazade berättar sagor för honom fram till gryningen, sen "famnas" och "kärleksbrottas" de hela natten (hur nu den dygnsordningen går till!). Jag avslutade läsningen mitt i sagan om Aladdin. Den är å andra sidan riktigt lång. Och spännande. Den fattiga faderslösa sonen (och hans mamma) som får uppleva ett Paradis (ej att förväxla med chokladasken) på jorden. Med frukter i form av stora ädelstenar av alla de färger och slag.

Självfallet blir de blåsta på rikedomarna av en jude på basaren som är "lömskare än den onde själv". "Judarna är muhammedanernas ärkefiender". Med "Tusen och en natt" som inspirationskälla lär det aldrig bli fred i Jesusalem. De rasistiska schablonbilderna är legio. "Negrer" och "svartingar" är självfallet passiva slavar som är desto mer aktiva när de "sätter lansarna" i sina ägarinnor. De är dessutom kannibaler som är ute efter att käka upp vita. Afrikaner är lömska trollkarlar. Man borde förfasa sig och lyfta fram "Tusen och en natt" som sann PK-polis. Men jag är så hemsk att jag tycker att det är skitroligt. Jag garvar högt åt beskrivningarna. De är så dumma att bara korkade medelklassfjantar kan ta dem på allvar.

Aladdin upplever även Paradiset i form av den undersköna prinsessan. Som ska till hamam, det turkiska badet. Sexet sprudlar i "Tusen och en natt". Och det är knappast på männens villkor, tvärtom. Det handlar om kvinnlig tillfredsställelse. En tjej som flutit omkring och inte fått nåt på länge får inte ha samlag eftersom hon på pappret är gift. Men har blivit strandsatt med en kille hon tänder på. Han slickar henne mellan benen så hon "sprattlar som en höna" (oralsex tycks vara OK). Hon "står inte ut en natt till utan att känna hans lem spritta i hennes sköte". Hur slutar det? Lyckligt! Sinnligt! I Allah den högstes namn! ;-9

Jag tror jag ska sticka till badet i eftermiddag. Kanske stiger det några orientaliska drömmar i bubbelbadet? Inte omöjligt alls!

Hamam - bättre än Hamas!

2 kommentarer:

broder Daniel sa...

Du kanske skulle fundera på att jobba natt som personlig assistent? Då kan du ha din dygnsrytm samtidigt som du kan läsa massiva mängder på arbetstid. :)

Caligula sa...

Skulle kanske inte vara fel? Fast då får jag inte råd med konserter (kolla kommentarerna i "Konsertåret 2009" några bloggar ner)! ;-p