måndag 25 januari 2010

Dynamite!!! Ett farväl till Scorpions!


Scorpions lägger av efter kommande turné. Mycket trist nyhet. Men alltid en tröst att turnén ska vara ett par år. Det räcker att kolla på Wacken-DVD:n från 06 för att inse hur fantastiska de fortfarande är. De var helt OK även på SRF året efter, och om de kommer tillbaka till SRF tänker jag klart överväga att sticka dit ändå.

Men folk gnäller på Scorpions gör gnällandets skull. För att gnällrövarna är musikaliskt osjälvständiga. Jag tror inte att dessa lyssnat på skivorna som kommit de senaste 20 åren. Men slika gnällrövar ska inte knycka min energi! Energi levererar Scorpions så det räcker! Njuuut!!!! Dynamite!!!!

DYNAMIIIIIITEEEE!!!!!


Det har funnits få band som varit lika rockbetonade som Scorpions i förhållande till folks förutfattade föreställningar. Det är knappast en tillfällighet att de sprutat ur sig mängder av gitarrlegender som Michael och Rudolf Schenker, Uli Jon Roth och Mathias Jabs. Och har levererat allt från 70-talsflum, via klassisk 80-talshårdrock till "modern" 90-talsrock (den Scorpions-eran jag själv har svårast för). På 00-talet blev de riktigt bra igen och jag ser fram emot kommande skivan.

Fantastiska undersköna ballader, javisst! Men Scorpions är även råös! Love at first sting!!!!

2 kommentarer:

Ingemar sa...

Jag tycker också att det är beklagligt att skorpionerna lägger av. Med tanke på vad de levererat under årens lopp så har de dock gjort sig förtjänt av en lång paus!
Jag såg Scorpions i Stockholm 2004, och de rockar knappast lika intensivt som förr - men tillräckligt bra för att uppskattas av ett Scorpions-fan!

Många verkar såga Scorpions och mena att det bar utför redan efter LAFS, andra tycks mena att Wind of Change var dödsstöten. Jag undrar egentligen vilken värld dessa tyckare lever i. Wind of Change ÄR uttjatad, men likväl grymt bra (för att vara en halvakustisk semi-ballad). Det är tack vare den som jag (och säkerligen många andra) fått upp ögonen för gruppen i fråga!

Med undantag för experimenten mellan 1996 och 2002, så har ju plattorna efter LAFS dessutom varit riktigt kanon! Folk som dissar Scorpions nyare era måste helt ha undgått låtar som "Alien Nation", "No Pain No Gain", "Deep And Dark", "321" och "The Cross"...

Caligula sa...

Håller klart med! Jag såg dem 1999, 2004 och 2007 (har för mig att det var de åren) på SRF. De var ju knappast som på Dortmund 1983, men vilken låtskatt de har! Uli Jon Roths inhopp och 70-talslåtarna var riktigt trevligt!

"Love at first sting" och "Black out" är skivorna jag växte upp med och jag tycker fortfarande att de var bäst vid den tiden! "Lovedrive" och skivorna innan är även de magiska! Håller med om experimentskivorna (mindre bra) och "Wind of changes" (grymt bra)! Även mycket bra låtar du nämner i slutet!

Skönt att veta att man inte är ensam om att uppskatta Scorpions! :-D