torsdag 7 januari 2010

Försvar för Facebook

"Oh my - take me to Ljungby!"
(Min Kompis Rickard)

Nu har jag skrivit ett nytt CV och ett nytt Personligt brev och registrerat på Offentliga Jobb. Samt sökt en 75%-tjänst på en gymnasieskola (+ Komvux och annat trevligt) i Ljungby. Tillsätts omgående.

Men jag kan inte pendla till Ljungby, trots att det är relativt nära. Jag broderade ut mina bryderier på Facebook. Genast var det en massa som inte bara uppmuntrade mig, utan t.o.m. hittade lediga lägenheter till en billig peng! Jag var inte långt ifrån att bli inneboende hos en tjej jag känner via Sweden Rock! Hon skulle t.o.m. kolla upp bland sina väninnor om nån var singel och frågade vilken ålder som passade mig bäst!

Nu räknar jag inte med att få jobbet. Men ändå. Man ska fan inte underskatta Facebook och andra sociala fora. Att bygga upp ett rejält kontaktnät med daglig och stundlig kontakt med. De som "vägrar Facebook" vet inte vad de går miste om. Det kan ju användas som en "fjortis-chatt", men behöver knappast vara det. För mig är det inte ens en "kompis-grej". Trots att kontakterna där benämns "vänner" handlar det inte om det för mig (självfallet är väldigt många det). Jag reggar de jag känner att jag kan ha nytta av att ha där. Dramadrottningar som "rensar ut" bekanta för att få uppmärksamhet är enbart skrattretande. Jag kan knappast påstå att jag är "kompis" med alla jag har där. Men jag kan ha nytta av alla. Åtminstone inget att förlora. Och snart är vi en halv miljard på facebook. Dock inte i min "vän"lista.

6 kommentarer:

Morrica sa...

Facebook har sina poänger, definitivt, det får jag erkänna trots att jag håller mig därifrån själva... men det har sina skäl det också.

Får jag nyfiket fråga vilka ämnen du undervisar i?

Caligula sa...

De roligaste: Historia och Religion! :-D

Morrica sa...

Kloka val!

Caligula sa...

Kloka eftersom det är ämnena jag brinner mest för! Dåraktiga eftersom det tycks vara en omöjlig kombination att få jobb med! Men när jag väl lyckas då jobb känns det som jackpot! :-D

Du jobbade själv med yngre personer väl? :-)

Agneta sa...

Jag tycker faktiskt att du skulle kunna använda FB till att söka jobb. Jag menar: varför inte? Du når ut över stora delar av Sverige... kanske till och med lite för långt bort... men du har ALLT att vinna!

Caligula sa...

Precis! Det är ju så man lyckas fixa jobb: bekanta som rekommenderar en! Ska börja ragga brudar på Fejsan oxå, haha! :-p