torsdag 14 januari 2010

Skola och könskvotering

"Det omfattande Individualstatistikprojektet, som inleddes vid Göteborgs universitet redan i början av 1960-talet, har kunnat slå fast att kön och klass har stark påverkan på betygen."

Jag och min kollega / kära väninna Linda kom fram till samma sak när vi gjorde vårt examensarbete på lärarutbildningen: Resurs eller bokstav på papper? - en undersökning av gymnasieelevers syn på och upplevelse av betyg (som länkas till nedan om nån pallar läsa). Klass och genus är A och O.

Kennet Andreasson har rätt i sin ledare. Klassklyftorna har aldrig försvunnit i Sverige, trots att enhetsskolan, studiemedel åt alla etc. kraftigt underlättat för skomakarungen att slippa pappas läst. Idag ökar klyftorna. Och kombineras med etnicitet och andra aspekter.

Börja från grundskolan. Satsa rejält med resurser på skolan: upprustning, utrustning, aktiviteter, lärare, assistenter och annan personal. Vilket är samma sak som att satsa på eleverna.

Inför högskolan: Återinför 25:4-regeln eller något liknande. Rusta upp Komvux istället för att rasera detta unika svenska flaggskepp. Ge skoltrötta elever fler chanser i livet som ju är stöpt för evigt lärande. Avveckla sorteringsskolan NU och ge Jan Björklund kasernförbud!

Och motarbeta den vansinniga genusstrukturen vi har där flickor är "duktiga" i skolan och jagar MVG. För att efter några år ta det fulla föräldraansvaret och "offra karriären" trots att de är överrepresenterade på högskolan.

Kvotering och "positiv särbehandling" är kanske nödvändigt i vissa sammanhang. Men det absolut viktigaste måste vara att förändra ojämlikheten från grunden.

NågotAttBitaI


MittOchLindasLillaExamensarbeteSomViVarDuktigaOchFickVGPå!

2 kommentarer:

Morrica sa...

Rejält med resurser till grundskolan, oh yes, men bör vi ändå behålla den strukturen vi har idag med klasser efter ålder etc? Jag tror det vore en god idé att grundligt tänka igenom den saken också.

Caligula sa...

Du har nog en stor poäng där. Skolan behöver bli mer anpassad efter elevers individuella behov.