måndag 3 augusti 2009

Måndagsmys

Kaffe + choklad = kvällsmys! Måndag = Birro + Beck på TV! Även om jag har sett serierna och filmerna (Beck-filmerna är ju mer som en såpopera än Birro-serierna) innan gillar jag att kolla på dem. Trots Birros otaliga klyschor, som ofta har en charm i sig, så är hans serier tänkvärda. Jag missade första avsnittet av "Upp till kamp!" förra måndan, jävla Metallica, haha. Men jag har serien i ganska färskt minne. Jag blir fäst vid tjejen som är barnläkare och gläds över att ha fått den chansen trots att hon "bara" är dotter till en städerska (fast gladast är nog mamman). Hon kan ge ett "bitchigt" och överseriöst intryck bland sina kompisar. Kompisar från övre medelklassen som "alltid kan få ny chans". Som väninnan som kan hoppa av sociologiutbildningen för att hon är påverkad av vänsterradikalism och för att hon... kan. Pundaren med arbetarpappa som går ner sig ännu mer i knarkträsket, gör sig omöjlig, skuldsätter sig hos gamla bekanta och är lika egofixerad som de flesta missbrukare är. Och tar för givet att det alltid finns en allvarlig, tråkig jävel som tar hand om en som ett barn utan minsta tack. Sånt aktiverar inälvorna. Liksom den sköna musiken i serien. Och kaffe och choklad såklart!

Nu ska jag ut och ta en nattpromenad på fältet! Verkar vara en härlig sommarnatt (trots att hösten närmat sig så snabbt att jag ser det som natt "redan" kl 22.50!) =)

Inga kommentarer: