lördag 22 augusti 2009

Tysk köttbulle dominerar småländsk prinskorv!


Jag våndades när jag såg Bullet i onsdags. De var precis lika kassa som jag mindes dem som förband till U.D.O. på hemmaplan i Växjö för några år sen. De försöker ännu låta som Accept men misslyckas. I mina ögon och öron är de Sveriges mest överskattade hårdrockband.

Men nu lyssnar jag på U.D.O.:s nya "Dominator" och skillnaden slår en direkt! Det låter exakt likadant som de tidigare elva studioalbumen, men det är ju just så det ska vara! Som med Motörhead och AC/DC. Tysk köttbulle spöar småländsk prinskorv!

Förutsägbart var det även när jag såg U.D.O. på Rockweekend för ett tag sen. Men med nya låtar som "Doom ride", "Dominator", "Heavy metal heaven", "The Bogeyman" och "Black and white" (låtar jag gissar har live-potential) skulle det vara kul att se honom igen. Visserligen ska han/de till Danmark snart men då blir det Århus... Får hoppas på ett skånskt eller köpenhamnskt besök i vinter! "Stillness of time" är en snygg semiballad (som självfallet ger en deja vù-upplevelser från tidigare U.D.O.-låtar). "Devils rendez-vous" är en av de "spexiga" låtarna Herr Dirkschneider envisas med då och då. "Cigarr och whisky"-musik som hämtad från en film med en catchy heavy metal-refräng och fingerknäpp. Inte riktigt min grej ändå. Men med några öl i sig kommer man säkert att vråla med som värsta fotbollsfanset. I värsta fall knäppa fingrarna! (Nu ska jag inte bli lyteskomisk och skriva nåt som syftar på Dag i Bullet).

Bonusspåret "Pleasure in the darkroom" är däremot riktigt jävla tung! Tuffa riff och heavy refräng! "Speed demon" för under verserna tankarna till Judas Priests "Painkiller"! Wunderschön! Här snackar vi heavy metal som heavy metal ska låta! Balladen "Whispers in the dark" växer och blir tyngre, men har lite gäspvarning ändå. Plattan når kanske inte riktigt upp till "Man and machine" eller "Thunderball"-klass men är helt klart godkänd som partyskiva!

Äh, lyssna själv och upp med de två små fingrarna!!! \m/

Inga kommentarer: