onsdag 26 augusti 2009
Röda Drakar och Demoner
Blev klar med Kennet Granholms doktorsavhandling Embracing the Dark: The Magic Order of Dragon Rouge – Its Practice in Dark Magic and Meaning Making igår. Mycket kul och intressant läsning. Jag är intresserad av nyandlighet och inte minst Left Hand Path-orienterad magi. Dessutom är det nödvändigt att känna till Dragon Rouges jargong för att fatta mitt älsklingsband Therions texter (skrivna av DR-grundaren Thomas Karlsson och Christofer Johnsson från ordens Inre Cirkel). Och lite för att en gammal kompis blev initierad i DR för ett tiotal år sen (vilket föranlett ett och annat småtaskigt skämt).
Förra terminen jobbade avgångseleverna på samhällsprogrammet med sekter på religionen. Bland förslagen fanns DR, men tyvärr var det inga som valde dem. Nu läste jag själv istället den första större akademiska undersökningen av dem. Granlund är en yngre hårdrockig forskare verksam vid Åbo universitet. Han brinner för ekologi, feminism och heavy metal. En sympatisk kille m.a.o. Även hans undersökningsobjekt, DR, har flera sympatiska drag i mina ögon:
* Det ekologiska perspektivet. De vördar naturen på ett närmast extremt sätt (tackar den om de knycker en pinne från marken att ha som magisk stav). De har ett holistiskt synsätt och menar att allt hänger samman i en enhet, något som är förutsättningen för praktiserandet av magi överhuvudtaget.
* Det feministiska perspektivet. Till skillnad från flera andra nyhedniska rörelser, som kvinnodominerade Wicca, menar de att män och kvinnor inte är olika av naturen. "Kvinnligt" och "manligt" finns i alla människor och det kvinnliga är minst lika viktigt att arbeta med hos män i deras magiska verksamhet. Dessutom har de gott om kvinnliga gudinnor och "demoner" i sin symbolik: Kali, Hel, Lilith etc.
* Undersökningen av de mörka aspekterna både i naturen ("Den Stora Draken") och sin egen själ/psyke ("Den Lilla Draken"). Jag är tilltalad av CG Jungs betoning av människans "skugga" och att denna måste konfronteras och accepteras i människans mognad och "individuationsprocess" (även DR är inne på jungiansk psykologi).
Tantra, Kundalini-yoga, runmagi o.s.v. är superintressant.
Nackdelar då? Personligen tycker jag att man alltid bör vara lite skeptisk v.d.g. ordensväsende, trots att DR är så starkt individcentrerat att traditionella hierarkier nog inte existerar. Men ändå. Det finns alltid en sektfara. Och att medlemmarna ofta är "outsiders" som känner sig unika och exklusiva i DR spär på faran. En "mörkermagiker" måste vara "extremt stark och modig" i sin strävan att "bryta med Skapelsen och själv bli en gud och sin egen skapare". Jag låter väl inte respektlös för dessa farhågor? Trots att DR tidigt betonar för sina medlemmar vikten av att vara fasta i sin sociala roll i "vanliga" samhället så finns nog risken att de fastnar i de "kaosmakter" de vill ge sig in i och återskapa och tar skada. Både mental och social. Detta gäller för alla "exklusiva" rörelser.
DR vill "återförtrolla" (reentchant) den moderna materialistiska världen. Förtrollad är den i mina ögon redan. Det vet alla som läst mina knäppa naturbloggar. Men, som sagt, det finns både sympatiska drag och farhågor i rörelser som DR.
Avhandlingen bygger på författarens fältarbete under några år som initierad i DR. Men den tar även upp intressanta akademiska diskussioner om diskursanalys, socialkonstruktionism och postmodernt meningsskapande, vilket är för stort att tas upp här. Den har även en intressant historik och bakgrund till den esoteriska och magiska traditionen i väst och förklarar saker som Left Hand Path, kabbala, kliffot och annat som är av central betydelse i DR:s magiska arbete. Samt sätter in DR i sin tidsbundna samhällskontext.
Ho Drakon Ho Megas
(Jag saknar dock Katla i DR:s flora och drakfauna! En väldigt cool Astrid Lindgren-figur!)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar